Vid årsskiftet fanns drygt 12 000 registrerade mopedbilar i Sverige och de har ökat rejält i antal under de senaste två åren. De har funnits på marknaden i snart tio år, men trots det så har Trafikverket ingen samlad kunskap kring hur skadeutvecklingen ser ut.
– Vi har inlett en samverkan med ett 20-tal organisationer för att bland annat öka säkerheten för de som färdas med bland annat mopedbil, säger Jörgen Persson, utredningsledare på Trafikverket.
Samlat kunskapsläge
Det är bland andra Transportstyrelsen, polisen och försäkringsbranschen som ingår i den nya samverkan. Det gäller inte bara mopedbilar utan också fyrhjulingar, traktorer och motorredskap. Tanken är att få fram ett samlat kunskapsläge för att kunna prioritera rätt insatser för att på det sättet öka säkerheten i trafiken för dessa fordonsgrupper.
Borde ni inte ha utrett detta tidigare?
– Det är alltid önskvärt att jobba förebyggande, men det är inte så som verkligheten ser ut. Marknaden tillförs nya typer av fordon, och just mopedbilar går under regelverket för mopeder.
En mopedbil tillverkas oftast av mycket lätta material som till exempel plast och glasfiber. Den får väga max 425 kilo, de ska ha en röd triangel baktill och köras i en hastighet av maximalt 45 kilometer i timmen. En vanlig personbil tillverkas i stål och plåt och väger omkring 1500 kilo.
De lätta mopedbilarna går i samma trafik som både personbilar och lastbilar.
Stor utmaning
– Vid krockprov så finns det ingen mopedbil som fått mer än två stjärnor av fem möjliga. Trots att de testats i en lägre hastighet än personbilar. Vilket är mycket trafikosäkert, säger Jörgen Persson.
Enligt honom är det en stor utmaning att öka säkerheten för mopedbilar.
– Tillverkaren har att hålla sig inom definitionen för moped och att det ska vara låg vikt på fordonet.
Mellan 2014 och 2018 är det bara en person som omkommit med mopedbil, men desto fler har skadats.
– Det handlar om ett 60-tal svårt och lindrigt skadade per år, och vi ser en ökande trend.