• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Hör trafikverket berätta om antalet skadeanmälningar Foto: SVT

Trafikverket förväntar sig över 1 000 skadeanmälningar under Västlänksarbetet

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket har fått in ett 10-tal skadeanmälningar efter det att arbetet med Västlänken har startat. Men man förväntar sig över 1000 till innan allt är över. Dock kommer förmodligen endast en bråkdel få ersättning i slutänden.

Arbetet med att spränga bland annat arbetstunnlar för den kommande Västlänken har börjar i centrala Göteborg. Marken och fastigheter skälver när berg sprängs, men allt skall var under kontroll.

– Jag förstår att människor är oroliga, men de skall känna sig trygga i att Trafikverket vet vad vi gör. Vi har vibrationsmätare på plats och vi har satt gränsvärden för hur mycket och för hur hårt man får spränga. Vi gör allt för att undvika skador,  säger Jennie Midler, fastighetsansvarig på Trafikverket för Västlänken.

Förväntar sig 1 100 skadeanmälningar

Hittills har man fått in ett tiotal skadeanmälningar från människor som hävdar att deras fastigheter skadats på grund av arbetet med Västlänken. Men Trafikverket räknar redan nu med att det kommer bli många fler innan arbetet är slutfört.

– Vi har ett avslutat projekt i Stockholm, Citybanan, som i storleksordningen är väldigt likt Västlänken och där fick de in 1 100 skadeanmälningar, säger Jennie Midler.

Så ni förväntar er något liknande här?

– Det kan man ju tro, ja, säger Jennie Midler.

En bråkdel får ersättning

Av de 1 100 skadeanmälningar som kom in i samband med Citybanan fick endast en bråkdel ersättning.

Hur många av dem fick ersättning?

– Nittio.

Det är väldigt lite?

– Ja, cirka åtta procent, säger Jennie Midler.

Hur tolkar ni den siffran?

– Vi tolkar den som att det endast var åtta procent där det fanns ett orsakssamband mellan skadorna och Trafikverkets arbete, säger Jennie Midler.

Förbesiktningar gjorda

När en skadeanmälan kommer in till Trafikverket så skickar de ut en besiktningsman för att kontrollera skadorna. Besiktningsmannen i sin tur lutar sig mot förbesiktingar som man gjort innan arbetet med Västlänken påbörjades.  Allt för att man skall kunna jämföra och se om det är nya eller gamla skador.

– Precis, 150 meter från Västlänkens sträckning har vi besiktigat byggnader och lägenheter, säger Jennie Midler.

Övriga skador, de ni inte ersätter, vad kan de komma ifrån?

– Det kan vara att man upptäcker gamla skador som man inte har reflekterat över tidigare, men att man börjar leta när det sprängs runt om kring en, säger Jennie Midler.

Det specifika fallet med konstgalleriet kan Trafikverket inte kommentera då de inte fått in skadeanmälan än. Men Trafikverket har ett tiotal miljoner kronor avsatta för att ersätta skador orsakade av Västlänken och skulle något allvarligt gå fel så finns det även en projektförsäkring.

Vad händer om man hamnar i konflikt med er om orsaken till skadorna?

– Då finns det möjlighet att få det överprövat, säger Jennie Midler, fastighetsansvarig på Trafikverket för Västlänken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.