Orsaken till varför det uppstått en sådan brist på bussförare är flera enligt Caj Luoma, som är chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.
– Efterfrågan ökar hela tiden och vi har också pensionsavgångar. Det finns också en problematik med att få in unga människor i branschen eftersom regelverket ser ut som det gör, säger han.
Arbetar för att åldern ska sänkas
Med regelverket menar han att de ungdomar som är 18 år när de är färdiga med bussförarutbildningen på gymnasiet måste vänta tills de är 24 år innan de får börja trafikera linjer som är längre än 50 kilometer.
– Det innebär att många hittar andra vägar ut på arbetsmarknaden och försvinner från branschen, säger Caj Luoma.
För de som inte har gått någon bussförarutbildning på gymnasienivå utan vill ta busskort som privatist så måste de vara 24 år.
– Vi arbetar för att åldern ska sänkas så att den blir samma som för lastbilsförare, det vill säga 18 år, säger Mattias Holmqvist, pressansvarig på Transportföretagen.
Enligt honom så är var tredje bussförare över 61 år i dag. Det betyder 1 700 bussförare av 5 000 i Västra Götaland.
– Det visar varför det är så viktigt att fler unga kommer in i branschen.
Hör i klippet varför han tror att det inte är aktuellt med förarlösa bussar förrän tidigast 2035.
Rapport från Transportföretagen:
I Västra Götaland har tre av fyra bussföretag haft svårigheter att rekrytera nya förare. Det beror på:
• Drygt två av tre företag (67%) har haft svårt att hitta personer med rätt yrkeserfarenhet.
• Sex av tio företag (60%) har haft svårt att hitta personer med rätt yrkesutbildning.
• Nästan hälften av bussföretagen (46%) uppger att det är svårt att hitta personer med tillräckliga språkkunskaper.
Källa: Transportföretagen