Söndagen var klar och kall i Göteborg, och måndagen likadan. För 20 år sedan rapporterades det flitigt vid sådant väder om problemen med så kallad inversion i Göteborg. I dag hörs ordet allt mer sällan och förklaringen är helt enkelt att problemen är mindre.
– Förut var det alla typer av luftföroreningar, då hade vi svaveldioxid och kolmonoxid – men de utsläppen har vi inte alls längre. Däremot har vi kvävedioxiden kvar, så det kan vi få höga halter av, och partiklar, PM10, alltså små partiklar som kommer från vägar och däck, säger Erik Svensson, miljöutredare Göteborgs Stad.
Just partiklarna har pekats ut som ett stort hälsoproblem i storstäder, men även här har nivåerna blivit betydligt bättre de senaste tio åren, enligt Erik Svensson. Däremot är nivåerna av kvävedioxid inte bra.
– Nej, när det gäller kvävedioxiden klarar vi fortfarande inte de uppsatta miljökvalitetsnormerna.
Hur ska ni få bukt med kvävedioxiden?
– Det handlar om att få färre fordon inne i stan och att de ska släppa ut mindre kvävedioxid. Inte minst handlar det om att få ordning på den tunga trafiken som står för en stor del av utsläppen. Färre och renare fordon helt enkelt.
Detta är inversion
Inversion är ett väderläge då varm luft inte klarar av att stiga uppåt som den brukar. Detta gör att eventuella avgaser och luftföroreningar blir kvar nära marken.