Spårvägsbolaget har vanligtvis omkring 700 förare. Men nu saknas cirka 35 förare för att Göteborgs spårvägar ska kunna köra ordinarie trafik, något som Göteborgs-Posten var först att berätta.
Från och med augusti kommer därför färre spårvagnar att köras. Vissa linjer får också kortare sträckor, som linje 13 som går mellan Saltholmen till Brämaregården. Den kommer i stort sett försvinna.
– Linje 13 är ju en extralinje och det är tråkigt att bli av med den för vi behöver öka resandet. Men det är tyvärr så det ser ut, säger Hans Nilsson.
Vägbyggen och dålig lön avskräcker
Hans Nilsson menar att det måste bli enklare att köra i centrala Göteborg. Just nu pågår stora byggarbeten i Göteborg, vilket han menar är en bidragande faktor till att folk inte vill söka sig till yrket.
– Det är trångt i centrala Götebrg. Vi har västlänken som bygger om och det byggs mycket bostäder, förklarar han.
Han menar också att det är viktigt att få upp lönerna för att på så vis höja spårvagnschaufförernas status.
– Vi måste alltså helt enkelt betala lite bättre, säger han.
Förarbristen påverkar resenärerna
Flera göteborgare menar att de minskade och förändrade turerna kommer påverka de negativt.
– Jag åker spårvagn varje dag i stort sett. Till skolan och till jobbet. Och jag tror att det kommer kännas av väldigt mycket, säger Armand Santa.
En annan resenär Per Bäck, berättar att han hellre tar bilen till jobbet, eftersom kollektivtrafiken inte är lika pålitlig.
– Det är ju inte många på jobbet som åker kollektivt. Det fungerar för dåligt, säger han.