Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Enligt Göteborgs spårvägars VD, Hans Nilsson, är det svårt att värva nya spårvagnschaufförer. Foto: SVT

Svårt att rekrytera spårvagnsförare – färre turer i Göteborg

Uppdaterad
Publicerad

Det är brist på spårvagnsförare i Göteborg. Och det gör att flera linjer kommer få kortare eller färre turer. Enligt Göteborgs spårvägars vd Hans Nilsson är en förklaring att alla byggarbeten i Göteborg försvårar spårvagnskörningen. Vilket, enligt honom avskräcker folk från yrket.

– Vi har incidenter, vi har olyckor. Det är för mycket trafik i centrala Göteborg, säger han.

Spårvägsbolaget har vanligtvis omkring 700 förare. Men nu saknas cirka 35 förare för att Göteborgs spårvägar ska kunna köra ordinarie trafik, något som Göteborgs-Posten var först att berätta.

Från och med augusti kommer därför färre spårvagnar att köras. Vissa linjer får också kortare sträckor, som linje 13 som går mellan Saltholmen till Brämaregården. Den kommer i stort sett försvinna.

Linje 13 är ju en extralinje och det är tråkigt att bli av med den för vi behöver öka resandet. Men det är tyvärr så det ser ut, säger Hans Nilsson.

Vägbyggen och dålig lön avskräcker

Hans Nilsson menar att det måste bli enklare att köra i centrala Göteborg. Just nu pågår stora byggarbeten i Göteborg, vilket han menar är en bidragande faktor till att folk inte vill söka sig till yrket.

Det är trångt i centrala Götebrg. Vi har västlänken som bygger om och det byggs mycket bostäder, förklarar han.

Han menar också att det är viktigt att få upp lönerna för att på så vis höja spårvagnschaufförernas status.

Vi måste alltså helt enkelt betala lite bättre, säger han. 

Förarbristen påverkar resenärerna

Flera göteborgare menar att de minskade och förändrade turerna kommer påverka de negativt.

Jag åker spårvagn varje dag i stort sett. Till skolan och till jobbet. Och jag tror att det kommer kännas av väldigt mycket, säger Armand Santa.

En annan resenär Per Bäck, berättar att han hellre tar bilen till jobbet, eftersom kollektivtrafiken inte är lika pålitlig.

Det är ju inte många på jobbet som åker kollektivt. Det fungerar för dåligt, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.