Det är första gången EU-kommissionen sätter gränser för utsläppen av koldioxid från tunga fordon. Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef på Volvo Lastvagnar tycker kraven är tuffa.
– Vi ser det som väldigt utmanande att klara de här höga ambitionerna till 2025 och 2030.
Koldioxidutsläppen från nya tunga fordon som lastbilar och bussar ska minska med 15 procent till 2025 och med 30 procent till 2030 jämfört med dagens nivå.
– Man fokuserar på energieffektivitet och där ställer man krav som är dubbelt så stora som det vi klarat historiskt sett, säger Lars Mårtensson.
De tillverkare som lyckas producera mer än 2 procent el-lastbilar får lägre krav på utsläppsminskningar och hos Volvo Lastvagnar jobbar man nu för en framtida massproduktion av el-lastbilar.
– Vi har redan tagit fram en el-lastbil men det svåra nu är att det inte finns nån laddinfrastruktur, varken i stadsmiljö eller på motorväg, säger Azra Selimovic, teknikchef för elektriska drivsystem vid Volvo Lastvagnar.
Vad tänker du att politiken måste göra för att hjälpa er att nå miljömålen?
– Man måste agera redan nu och sätta en långsiktig plan och ha långsiktiga styrmedel för den infrastruktur som krävs för att man ska kunna tanka förnybara bränsle, för att man ska kunna köra och ladda sina elektriska lastbilar, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef på Volvo Lastvagnar.
Tunga fordon står för ungefär en fjärdedel av transportsektorns utsläpp och cirka sex procent av de totala utsläppen.