– Med handelsbarriärer och restriktioner kan vi inte skapa lika många jobb som vi planerat, säger han på plats i Berkeley County.
Fram till nu har alla personbilar Volvo säljer i USA varit importerade. Fabriken norr om Charleston börjar med 900 anställda, som inleder med att tillverka den nya sedanen S60. Redan i höst kan antalet anställda uppgå till 1 500. Och i ett senare skede kan anläggningen också komma att bygga bilar åt Lynk & Co, ett märke som liksom Volvo ägs av kinesiska Geely.
Men ett uppblossande handelskrig kan ändra planerna.
– Vi vill exportera, och om plötsligt Kina och Europa har väldigt höga barriärer blir det omöjligt, säger Samuelsson.
– Då måste man bygga bilarna där. Och då blir alla bilar dyrare, man måste investera i mer utrustning och ha varje modell i varje land.
– Det går emot all logik för moderna ekonomier som handlar med varandra.
Volvo sålde i maj drygt 9 000 bilar i USA, enligt carsalesbase.com. Det är ungefär lika många som Tesla. Audi sålde dubbelt så många, medan BMW fick ut nästan tre gånger så många.