Dan Sheingold nynnar när han svänger sin taxi kring centralstationen i Göteborg. Hans bil är en av runt 200 fordon som utrustats med tekniken i Sverige.
– Jag är väldigt nöjd att vi får vara en del av detta. Jag är väldigt glad för att jag kan dra mitt strå till stacken, säger han.
Snett under hans ratt sticker en svart liten plastlåda ut. Den lyssnar till bilens interna sensorer. Genom att de uppkopplade bilarna skickar data vidare kan Trafikverket genom att kombinera med väderinformation få en bättre bild av vägklimatet. Systemet ska förutse och beskriva var och när det blir halt på vägarna.
Ska höja trafiksäkerheten
På så sätt kan halkbekämpning skickas ut på rätt plats, vid rätt tillfälle. Tanken är att tekniken ska leda till bättre vinterväghållning, ökad trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan.
– Det gör att man inte saltar i onödan, säger Hawzheen Karim, projektansvarig på Trafikverket.
Finns det inte en risk med att staten vet var alla bilarna är?
– Det är en bra fråga. Vi har tänkt på det. Datan som samlas in är anonymiserad. Så identiteten kommer aldrig till oss.
Taxiföraren Dan Sheingold hoppas att projektet ska leda till bättre halkbekämpning i framtiden.
– Att man inte bara förlitar sig på en väderleksrapport som kanske inte stämmer. I stället för åka ut och salta när det är nio plusgrader så saltar när man när det är som halast.
Om systemet
Halkvarningssystemet kallas RSI, vilket står för Road Status Information. Det är ett projekt som ska öka trafiksäkerheten och effektivisera vinterväghållningen. Systemet kombinerar klimatmodeller, data från fordon som analyseras med avancerad metodik, samt en detaljerad, statistisk analys av vägavsnitt.
Totalt rullar cirka 200 bilar utrustade med tekniken i Sverige, bland annat i Västsverige och i Stockholm.
Projektet har beställts av Trafikverket. Det är också Trafikverket som står för huvuddelen av finansieringen. Projektet kostar 6 miljoner kronor i den här fasen.
Källa: Trafikverket