Den är gigantisk. 254 meter lång och med en lyftkapacitet på 25 000 ton. Det är en del av Göteborgs själ och stadsbild som nu ligger och väntar på att transporteras bort. Den lilla dockan är redan borta, såld till ett varv i Thyborön vid Jyllands västkust. Där repareras i dagsläget fiskebåtar. Den stora dockan gick i somras under klubban för över 30 miljoner kronor, såld till Damen Finance, ett annat bolag inom Damenkoncernen. Nu ska även den transporteras bort från Göteborg.
Nästan allt har sålts
Tusentals maskiner och andra verkstadsinventarier, både från 2000-talet, men också maskiner från Götaverkens gamla varvsepok har nu sålts till högtsbjudande. Den stora dockan lär lämna ett stort hål efter sig i Göteborgs hamn med tanke på dess gigantiska proportioner. Men än så länge har vädret inte varit stabilt nog för den komplicerade resan.
– Rent tekniskt har vi förberett dockan för flytten. Eftersom den är rätt lång är den sårbar för dåligt väder. Det behöver inte bara vara bra väder i Göteborg utan också längs med danska kusten, den belgiska kusten och hela vägen till Frankrike, säger Paul Verschure, projektledare på Dutch Marine och ansvarig för flytten.
En veckas resa
Enligt beräkningarna tar det omkring sex dagar att transportera dockan från Göteborg till Dunkerque. Helst ska havet ligga kav lugnt; blåst och gropig sjö är riskmoment som kan äventyra hela operationen. Själva flytten kommer att involverar omkring 30 personer.
– Det är väldigt komplicerat och känsligt att flytta ett så här stort objekt, men vi har gjort alla nödvändiga förberedelser, och gör allt enligt reglerna, försäkrar Paul Verschure.
När den väl flyttas så kommer den att bogseras med en bogserbåt i varje hörn, det vill säga totalt fyra stycken, tills man kommer utanför Göteborgs hamn. Väl där kommer en, eventuellt två, större bogserbåtar ta hand om dockan och transportera den resten av vägen. Som snabbat kommer man att kunna åka i fyra knop, ungefär 7,3 kilometer i timmen.
Hoppas att den används länge
Framtiden för dockan är ännu oklar. Paul Verschure hoppas och tror att den kommer att användas i många år framöver.
– Jag tror att dockan kommer att få en förlängd livstid och användas i något av företagen, för den är fullt fungerande, säger Paul Verschure.
Fakta: Götaverken
* I april 2014 begärde nuvarande ägaren, den nederländska koncernen Damen Shipyards Group, Götaverken Cityvarvet med ett 70-tal anställda i likvidation.
* Det som skulle bli koncernen Götaverken, med mekanisk verkstad och skeppsvarv, grundades 1841 på Göta älvs strand av den skotske affärsmannen Alexander Keiller, under namnet Keillers verkstad. Första fartygsskrovet byggdes 1846.
* Från 1917 började företaget kallas Götaverken, som under en tid var världens största skeppsvarv.
* 1977 uppgick Götaverken i Svenska Varv AB. Nybyggnationen av fartyg upphörde helt 1989.
* Damen Shipyards Group, som tog över år 2000, har ägnat sig åt reparationer och underhåll.
Källa: Nationalencyklopedin (TT)