Stadsmuseets experter har i ett utlåtande identifierat de mest hotade platserna i stan. Deras arbete ställer frågor kring hur stadens olika kulturmiljöer skall hanteras när Västlänken byggs. För när när man väl har grävt bort en fornlämning är den borta för evigt.
– När man bestämde sig för att bygga Västlänken hade man redan bestämt sig för att knäcka några ägg, men nu gäller att göra omeletten så bra som möjligt, säger Cathrine Sjölund Åhsberg, chef kulturmiljöenheten Göteborgs Stadsmuseum.
Formellt ligger Stadsmuseets yttrande till grund för Kulturförvaltningens remissvar till Trafikverket och deras förslag till ändringar i detaljplaner som rör Västlänkens järnvägsplan. Och Stadsmuseet anser att det finns brister i Trafikverkets förslag.
Vid området mellan Centralen och Stora Hamnkanalen anser Stadsmuseet att det finns risk för mycket stora konsekvenser för arkeologiska lämningar under mark, att delar av fästningsstaden Göteborg kommer att förstöras.
– Utmaningen blir att hitta en sträckning för Västlänken där man kan spara så mycket som möjligt av de bevarade fästningsresterna som finns under mark. Lämningarna berättar en enormt viktig och intressant del av Göteborgs allra första historia, säger Cathrine Sjölund Åhsberg.
Hoppas på samarbete
Vid Skansen Lejonet kräver Västlänken en järnvägstunnel rakt in under fästningen från 1600-talet. Här anser Stadsmuseet att järnvägsspårets väg in till tunneln måste täckas över så mycket som möjligt. Och vid Haga anser Stadsmuseet att Västlänken kommer få mycket stora konsekvenser för kulturmiljön, både ovan och under mark.
– Här måste man gräva sig ned genom ett öppet schakt och delar av parken vid Hagakyrkan, delar av bebyggelsen i Haga och i Vasastaden samt fornlämningar i området påverkas och hotas av Västlänken, säger Cathrine Sjölund Åhsberg.
Problemet just nu är att det inte finns några konkreta planer på hur man skall minimera Västlänkens skador på kulturmiljön. Hur man skall minska konflikten mellan framtidens resande och stadens historiska identitet. Hur man konkret skall rädda miljöer, parkstrukturer, värdefulla byggnader och fornlämningar.
– Ju mer vi utarmar vår stad kulturhistoriskt, desto mindre har Göteborg att erbjuda, säger Tom Wennberg, antikvarie på Stadsmuseet och en av experterna bakom tjänsteutlåtandet.
Det är Trafikverket som äger frågan och driver projektet Västlänken. Nu hoppas Stadsmuseet på ett bra samarbete med Trafikverket.
– Man får ha med sig kulturmiljöfrågor in i planeringen och sedan får man försöka göra det bästa utav det. Försöka tänka att Göteborg skall bli en intressant och spännande stad efteråt när vi är klara med Västlänken, säger Cathrine Sjölund Åhsberg, chef kulturmiljöenheten Göteborgs Stadsmuseum.
Västlänken
Västlänken blir en dubbelspårig pendeltågsförbindelse genom centrala Göteborg. Den kommer att bli cirka åtta kilometer lång, och av dessa kommer drygt sex kilometer att gå i tunnel. Västlänken inkluderar även tre underjordiska stationer som skall byggas vid Göteborgs central, Haga och Korsvägen. Tanken är att tågen skall kunna gå oftare, restiderna bli kortare och resenärerna nå fler platser utan att byta färdmedel.
Västlänken finns med i den nationella planen för transportsystemet 2014-2025, som regeringen fattade beslut om våren 2014. Västlänken är också en del i Västsvenska paketet som omfattar satsningar på kollektivtrafik, tåg och väg.
Beräknad byggstart är 2017. Det skall vara färdigt 2026.
Källa: Trafikverket