Västtrafik är nu klar med en ny stor upphandling. Det handlar om 40 nya tåg till en kostnad av cirka 3,8 miljarder kronor som finansieras av Västra Götalandsregionen.
– Det finns två skäl till den här satsningen. Det ena är en naturlig förnyelse av fordonsflottan och det andra skälet är att öka komforten för våra resenärer, säger Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande.
Tågen köps från Bombardier och ska börja levereras 2021.
– Vi har sett att våra resenärer blir mer nöjda när de åker de i fräscha och nya fordon på bra tidtabeller, det är det vi är ute efter, säger Johnny Magnusson (M).
Vilka är det som kommer att gynnas av tågen?
– Det är i första hand de som åker regiontåg. De som åker lite längre; på Bohusbanan, Trollhättebanan och Älvsborgsbanan.
Fler väljer tåg
Tågresandet i regionen ökar, men enligt Västtrafik behöver gamla tåg bytas ut och kapaciteten förstärkas. Västra Götalandsregionen har som mål att se en tredubbling av tågresorna till 130 000 tågresor om dagen mellan åren 2006 och 2035.
– Vi har en rullande plan på hur vi ska förnya fordonsflotta och bygga ut för nå vårt mål. Huvudproblemet är inte flottan utan kapaciteten på hela systemet, säger Johnny Magnusson (M).
Når 200 km/h
De nya tågen blir cirka 80 meter långa med omkring 270 sittplatser och ska klassas som snabbtåg. Det innebär att de kan köras i hastigheter upp till 200 km/h. Den hastigheten kommer inte att gå att utnyttja på vissa sträckor, bland annat delar av Bohusbanan och Älvsborgbanan.
Finns det en risk att regionen köper fina tåg men missar underhållet av resten av järnvägen?
– Det bedömer vi inte, vi behöver fler fordon. Att de nya skulle bli stående ser jag inte som en risk. Vi kör med ganska gamla tåg på vissa sträckor, det är dags att förnya.