Sveriges Radio rapporterar idag att borgmästaren i Colombias huvudstad Bogóta, Enrique Peñalosa tidigare har varit chef för transportinstitutet ITDP som delvis finansierats av Volvo. Han förekommer dessutom i en reklamfilm för Volvo. Medarbetare till honom har dessutom arbetat för Volvos utvecklingstiftelse.
Det är några av de argument som gör att oppositionspolitikern Manuel Sarmiento misstänker att det förekommit korruption i samband med ordern på 700 bussar. En order som är Volvo bussars största i Sydamerika på 10 år.
– Stora delar av upphandlingen utformades på ett sätt som gjorde Volvo till den enda möjliga vinnaren, säger Manuel Sarmiento till Sveriges Radio.
Helena Lind, presschef på Volvo Bussar AB svarar så här till SVT Väst.
– Först måste man veta att vi är underleverantörer och inte deltagit i själva upphandlingen till de som lämnat bud. Vi har ingen anledning att tro annat än att denna har upphandling har skett på rätt sätt, säger Helena Lind.
Vet ni om det förekommit någon form av korruption i samband med upphandlingen?
– I och med att vi inte deltagit så kan jag inte kommentera det mer än så. Så vi har ingen anledning att tro något annat, säger Helena Lind.
Sålt bussar med lägre miljöstandard än i Europa
Oppositionspolitikern Manuel Sarmiento och miljöexpeerter i Colombia hävdar att de dieselbussar som skall levereras av Volvo har en lägre miljöstandard, Euro V, än vad som krävs när exempelvis länder inom EU köper in bussar, uppger Sveriges Radio.
– Det vi erbjudit är Euro V med ett partikelfilter för det är det som fungerar i Colombia. Det gör vi för att den diesel som krävs för att driva våra Euro VI bussar inte finns i Colombia. Vi tycker detta är ett stort steg framåt miljömässigt, säger Helena Lind.
I Volvos pressrelease säger Håkan Agnell, vd Volvo Bussar att deras lösning är enligt standard Euro V försett med partikelfilter vilket innebär en minskning vad gäller lokala utsläpp med hela 96 % jämfört med dagens Euro II.
Borgmästaren Enrique Peñalosa tillbakavisar upppgifterna om korruption och att affären skulle vara riggad.