I spåren av coronaviruset meddelar allt fler företag att man stänger ner sin verksamhet. I går var det Volvo lastvagnar i Tuve, i dag är det Volvo Cars i Gent, Belgien.
– Vi har fattat beslut om att stoppa produktionen i Gent. Anledningen är en konsekvens av att det är brist på personal, säger Karin Wik, presschef vid Volvo Sverige.
Ser utmaningar
Hon berättar att stängningen – till skillnad från den vid Volvo lastvagnar i Tuve – inte är tidsbunden. Stängningen gäller tills vidare. En del i förklaringen är att situationen ser litet annorlunda ut i Belgien än vad den gör i Sverige, menar hon.
– I Belgien ser man ett behov av att stänga all verksamhet som inte är kritisk för samhället.
Övriga fabriker i Europa är igång, fortsätter hon. Likaså den i Torslanda.
Åtminstone i nuläget.
– Men vi ser utmaningar. Vi utvärderar läget dag för dag, säger Karin Wik.
Allvarligt läge
Fordonskomponentgruppen (FKG) är branschorganisationen för skandinaviska leverantörer till fordonsindustrin. Att Volvo cars nu stänger i Gent är illavarslande, menar de.
– Det är ett riktigt jädra allvarligt läge, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG.
Han berättar att Volvofabriken i Torslanda och Scaniafabriken i Södertälje är de sista två att hålla uppe branschen.
Vad händer om också de skulle stänga?
– Man behöver inte vara Einstein för att förstå vad det hade inneburit.
Fredrik Sidahl uppskattar att uppemot 95 000 personer jobbar inom industrin i dag.