Volvo Cars har under hösten haft problem att klara efterfrågan av den nya 90-serien som lanserades i höstas och som ersätter Sveriges mest sålda bil: den gamla V70-modellen som slutade tillverkas i Torslanda förra året. Årets produktion av 90-serien är redan slutsåld i Sverige och de kunder som köper en bil får nu vänta tills i höst för leverans.
Ökar takten
Volvo har därför skruvat upp produktionstakten för att klara efterfrågan. Men den främsta anledningen till att Personvagnar, enligt uppgifter till SVT Nyheter, nu satsar på att anställda 700-800 personer under första halvåret i år är att man under våren startar produktionen av ersättaren till XC-60. Det är Volvos mest sålda bil internationellt och förra året tillverkades över 160.000 exemplar.
Det gör att Volvoledningen ska skala upp produktionen från 206.000 bilar som tillverkades förra året på Torslandaverken till att ligga på en årstakt runt 240.000 bilar efter semestern. Så många bilar har det aldrig tidigare tillverkats i Göteborg. Det innebär att Volvo ska gå från en produktionstakt på 54 bilar till 62 bilar i timmen vilket är nära den maximala gränsen för fabrikens kapacitet. Och det är en utmaning. Förra året hade Torslandafabriken stora problem med leveranser. Även om de värsta problemen nu är lösta så blir det en tuff uppgift att få fabriken att gå på högvarv.
Vill inte kommentera
Torslandafabriken är över 50 år gammal och 2014 presenterades den senaste stora ombyggnaden. Då fick anläggningen en helt ny karossfabrik vilket gjorde att det finns en teoretisk möjlighet att tillverka 300.000 bilar i Göteborg. Vill Volvoledningen närma sig den gränsen krävs ett ytterligare helgskift vilket inte är aktuellt i dagsläget.
Volvo Personvagnar har bekräftat uppgifterna om att 700-800 personer ska anställas på Torslandafabriken i Göteborg för SVT.
Bolaget har redan dragit i gång kampanjer där man bjudit in intresserade bilbyggare till fabriken i Torslanda.
Nyanställningarna innebär en kraftig utökning av personalstyrkan, vid årsskiftet jobbade 6.200 på Torslanda-fabriken.
Storsatsar
Nyanställningarna på Torslandafabriken är bara en del av den stora satsning som Volvo nu gör i Göteborgsområdet. Redan förra året gick Volvo ut och meddelade att man söker 400 ingenjörer för att utveckla säkerhet, självkörande bilar och eldrift för kommande generationer bilmodeller där huvuddelen ska placeras i Göteborg.
Bolaget har också startat ett gemensamt projekt med säkerhetsföretaget Autoliv där man gemensamt ska fram ny teknologi för bland annat självkörande bilar. Huvudkontoret för denna satsning förläggs till Göteborg vilket innebär att många av de 600 som ska anställas kommer att jobba där.