Tidsplanen skjuts framåt med ett par år, då det blev en betydligt mer omfattande arkeologisk utgrävning i den gamla masthamnen, vid Kvarnberget än vad Trafikverket hade räknat med. Det blev dessutom dyrare, men det här kommer att belasta den riskbuffert som finns för oförutsedda händelser även Västlänken. Vad som däremot inte klart är vad förstärkningsarbetet vid Götatunneln kommer att kosta.
– Vi fick avbryta arbetet 2018 för det tog längre tid än vad vi hade beräknat den gången, säger Markus Rangmar, delprojektledare Kvarnberget.och det arbetet kommer att utföras första halvan av 2021.
Nio vrak framgrävda
Kom det som en överraskning att ni hittade så många vrak?
– Ja och nej, vi visste ju att vi skulle gräva i ett fornlämningsområde och placerade det här projektet utanför kritisk linje för Västlänkens färdigställande, säger Markus Rangmar, delprojektledare Kvarnberget
Nu blir det 200 miljoner kronor dyrare för projekt Kvarnberget, är det inte mycket pengar?
– Nej, eller mycket pengar är det ju, men det har varit ett väldigt omfattande arbete. Och vi kommer nog hitta fler vrak, men nu ser vi slutet på den här stora utgrävningen, och vi tror att det här är en uppskattning som vi tror kommer att hålla, säger Markus Rangmar, delprojektledare Kvarnberget.
Oklart med ytterligare kostnader
Fördyrningen på 200 miljoner, är det inklusive kostnader vid Götatunneln?
– Nej, Götatunneln ligger inte i dom pengarna, det är en tillkommande kostnad.
Hur mycket mer kostnader beräknar ni där?
– Det vet jag inte i dagsläget, vi håller på att förhandla med vår entreprenör, säger Markus Rangmar, delprojektledare Kvarnberget.