Kyrkan i Bergsjön har haft problem med att få ut färskvaror till behövande och Stadsmissionen har försökt att ställa om sin verksamhet på olika sätt. Svenska kyrkan centralt har också försökt få till en hel del digitala lösningar. Som fått oväntade effekter.
– Många församlingar i hela landet sänder sina egna enkla webbsändningar av gudstjänster. Äldre som inte kunnat besöka sin kyrka på många år kan plötsligt se sin egen präst på webben. Vi hoppas att det kan hänga kvar, säger Anna Moilanen.
Sorgesamtal på telefon
Men något som varit svårt att få till är kyrkans sorgegrupper, där människor som förlorat någon nära träffas för att prata och stötta varandra.
– Det har varit väldigt tufft att få ställa in det. För det är väldigt behjärtansvärt. I nöden behöver man få träffa andra i en grupp och samtala om sin sorg. Vi undersöker nu hur vi kan få till sorgegrupper digitalt. Det är inte helt lätt, säger Anna Moilanen.
Hon håller själv i en sorgegrupp som ställts in. Istället ringde de upp var och en på telefon.
– Vårt diakonala ansvar är att se de mest utsatta och det är viktigare nu än någonsin. Telefon funkar ju, men det är ju inte samma sak som att sitta i en grupp och dela med varandra, så är det ju, säger hon.
Svenska kyrkan lägger också mer resurser på jourhavande präst, dit man kan ringa, maila eller chatta. Under våren utökades verksamheten med fler anställda.
Matutdelning – MSB och fem frivilligorganisationer
Den 25 mars slöts ett avtal mellan MSB och fem av Sveriges största frivilligorganisationer.
Syftet var att stötta riskgrupperna med att handla mat.
De fem organisationerna är Svenska Kyrkan, Svenska Röda Korset, Sveriges Stadsmissioner, Riksidrottsförbundet och Rädda Barnen.