Beskedet kom från Trafikverket i dag under den pågående politikerveckan i Almedalen i Visby. Det är EU-kommissionen som har offentliggjort finansieringsförslag och lista på de projekt som får stöd från CEF-transport (Connecting Europe Facility). Där finns Västerbotten och Norrbotten med: Norrbotniabanans ansökan för studier och järnvägsplaner för fas 1, Umeå-Skellefteå.
EU beviljar 10,5 miljoner euro – i dag ungefär 93 miljoner svenska kronor – för att ta fram en järnvägsplan för sträckan Umeå-Skellefteå och studier för Norrbotniabanan-projektet.
”Genombrott”
– Det här är det andra viktiga genombrottet för att förverkliga Norrbotniabanan. Det första var när vi kom med i Ten-T Corenetwork, säger Erik Bergkvist (S), regionråd i Region Västerbotten, i ett pressmeddelande.
Ten-T är det transeuropeiska transportnätverket som skall knyta samman Europas infrastruktur. Tillskottet betyder att sammanlagt 210 miljoner kronor finns klara för finansieringen järnvägsplanen för sträckan Umeå-Skellefteå. Sedan tidigare kommer runt 80 miljoner från Region Västerbotten och 30 miljoner från länsstyrelsen i Norrbotten.
Hoppas på snabbhet
– Förhoppningen är att järnvägsplanen ska påbörjas så snart som möjligt, och innan årsskiftet. Arbetet kan sedan ta uppemot tre år. säger Mårten Edberg, infrastrukturstrateg, Region Västerbotten.
EU-kommissionens finansieringsförslag antas formellt av CEF-kommittén den 10 juli. Byggstarten av Norrbotniabanan har sedan tidigare försenats, och väntas starta tidigast 2018/2019. Det nya tillskottet av EU-pengar höjer chanserna att kunna följa den planen.
– Ja förutsättningarna har ökat betydligt, säger Mårten Edberg.