– Vi kör en vanligt E85-anpassad bil med 56 procent svensk skogsmetanol och resten är bensin, säger Rikard Gebart, professor i energiteknik vid Luleå Tekniska Universitet.
– Men vi kan köra med upp till 100 procent skogsmetanol, säger Gebart.
Blir till av skogsrester
Skogsmetanolen som blandad bensin under resan transporterades i en släpkärra. Den framställs i en förgasningsprocess där både svartlut från massaindustrin och skogsrester ingår.
Under tio år har nu forskarna i Luleå försökt ta fram metanol eller träsprit som går att använda från den svenska skogen.
För några år sen vad det meningen att en fullstor produktionsanläggning skulle byggas, men staten lovade då bara skattebefrielse under ett år för skogsmetanolen.
Borde satsa mer
Nu hoppas forskarna på ett nytt beslut. Tekniken har utvecklats och genom att visa att det går att åka Luleå-Stockholm med 56 procent menar forskarna att det här är en teknik Sverige borde satsa på.
– Vi kan aldrig rakt av ersätta bensinen, men det som är på gång är energieffektivisering, och en stark ökning av antalet elfordon. Vi kommer att behöva kemiska bränslen och då räcker den svenska skogen för att göra Sverige självförsörjande, menar Rikard Gebart.