Det var i höstas som det gick magsjuka på ett boende i Västerbottens inland. På grund av detta hade man beslutat om extra bemanning.
Men när en av de boende kräks i sängen på morgonen och larmar flera gånger för att få hjälp är det ingen som kommer. Det dröjer lite över en timme innan personalen kvitterar larmet.
”Kunde ha kvävts”
En anhörig har lämnat in ett klagomål kring händelsen och boendet har utrett vad som inträffat. Händelsen har nu anmäls enligt Lex Sarah till Inspektionen för vård och omsorg.
”Brukaren kunde i värsta fall ha kvävts av sina spyor. Andra brukare på avdelningen kunde ha blivit lidande eller fått vänta onödigt länge på hjälp” skriver man i anmälan.
Personal dök inte upp
Utredningen visar att anledningen till att ingen kom när personen larmar är att det helt saknas personal på avdelningen i ungefär 40 minuter.
Den personal som skulle komma på morgonen dök aldrig upp på grund av sjukdom och nattpersonalen hade inte ringt in en vikarie.
”Händelsen kopplas inte till underbemanning utan till att rutiner inte följts eller saknas. Larmen har funktionstestats och samtliga larm fungerar som de ska” skriver man i anmälan.
– Vi ser jätteallvarligt på det. Det är beklagligt att det hände. Nattpersonalen skulle ha ringt in en vikarie, säger enhetschefen vid boendet.
De har nu gjort om rutinerna så att om det skulle hända igen så stannar nattpersonalen tills det kommer in mer personal.
– VI har också anställt en gemensam samordnare som ska göra det lättare att skaffa vikarier, säger enhetschefen.