Skolstrategen Gunnar Olofsson förklarar varför Stöckes elever får stanna kvar i byn. Foto: Ida Thellenberg/SVT

Backar om Stöcke skola: ”Föreslår att man inte fattar beslut i december”

Uppdaterad
Publicerad

Tanken var att utredningen om ny skolstruktur i Umeå kommun skulle föreslå att elever som bodde längre än tre kilometer från skolan i Stöcke skulle bli placerade på en annan skola, exempelvis Östtegs skola. Efter att förslagen omprövats råder man nu istället beslutsfattarna att invänta en ny långtidsutredning för området.

Stöcke skola ser ut att klara sig för stunden – i alla fall om beslutsfattarna lyssnar på utredningens reviderade förslag. Den 17 december ska för- och grundskolenämnden ta beslut.

Hör Gunnar Olofsson, skolstrateg på Umeå kommun, förklara bakgrunden till några av besluten i vidoen ovan.

Alla förslag på förändringar i Umeås skolor:

Hedlundaskolan byggs ut med en parallell till en F–6-skola med två paralleller.

Rödängsskolan byggs ut med en parallell åk 4–6 till en F–6-skola med en parallell.

Grisbackaskolan byggs ut med 4 klasser till en F–6-skola med tre paralleller.

Backens skola blir reserverad skola för elever i åk 4–6 boende i Brännland med omland samt elever boende i Kåddis och Baggböle. Att klassorganisationen förändras på Backens skola så att elever i ”musikklass” blir klass-placerade i båda klasserna A och B. Att intag till Backens musikklass förändras så att antalet elever som tas in i musikklass med färdighetsprov varierar från år till år beroende på antal lediga platser i respektive årskurs.

Västangårds skola blir på sikt en F–9-skola med två paralleller F–6. Den här skolan ligger i ett expansivt område. Den har aldrig haft en fastställd struktur.

Brännlands skola blir en F–3-skola med en parallell. Att åk 4–6 flyttas till Backens skola. 

Norra Ön: en ny F–6-skola byggs i slutet av prognosperioden när antal elever i området ger resursmässiga förutsättningar för att starta en skola.

Internationella Engelska skolan planerar att erbjuda undervisning för förskoleklass till årskurs 9. 

Stöcke skola: Beslut om skolstruktur och regler för skolplacering för elever i Stöcke med omland skjuts upp till hösten 2021.

• Berghemsskolan byggs ut till en F–6-skola med två paralleller.

• Hagaskolan två förslag, att skolan blir en skola med 2 paralleller F-3, 4 paralleller åk 4–6 och 3 paralleller åk 7–9. Att Hagaskolans högstadium blir en egen skolenhet dit alla elever behöver söka skola till åk 7. Eller att Sandalidens skola byggs ut med två paralleller åk 4–6 till F-6-skola. Hagaskolan blir då F-6-skola med 2 paralleller och fortsätter vara ett högstadium med 4 paralleller

Östermalmsskolan: en utredning tillsätts med förslag på långsiktig lösning för idrottsundervisningen.

Carlshöjdsskolan: Att grundsärskolan åk 1–6 från Hagaskolan flyttas till Carlshöjdsskolan i samband med att Carlshöjdsskolans högstadium flyttar till den nya skolan på Carlslund.

Tomtebo Strand: att ny skola F–6 byggs på Tomtebo Strand. Att skollokaler för grundsärskolan byggs på Tomtebo Strand eller Norra Ön.

Sjöfruskolan: Att en kortsiktig lösning för att inrymma elever på mellanstadiet på Sjöfruskolan genomförs genom att förlägga skolverksamhet i tillfälliga lokaler. Att en långsiktig lösning sker genom tillbyggnationer av skollokaler.  

Östra Ersbodaskolan blir en F–3 skola med två paralleller samt undervisning i grundsärskola med inriktning träningsskola åk 1–6

Ersängsskolan blir en skola med en parallell F–3, två paralleller åk 4–6 samt undervisning i grundsärskola inriktning träningsskola åk 1–6

Ersdungens skola kvarstår som en skola med två paralleller grundskola F–6.

Ersmark skola byggs ut till en F–6-skola med två paralleller.

Mariehemsskolan byggs ut till en F–6-skola med två paralleller.

Sörmjöle skola: Elever i åk 4–6 flyttas till Hörnefors Centralskola då befintliga skollokaler i Sörmjöle skola behövs för att klara ökat antal elever i F–3. Elever i åk 4–6 som har behov fritidshem erbjuds plats på fritidshem i Sörmjöle skola.

*Listan innehåller alla skolor där någon slags förändring är föreslagen. De skolor där inga åtgärder planeras står inte med. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.