Flygbild över batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå i juni 2021. Foto: Northvolt

Batterifabriken i Skellefteå tappar miljardorder

Uppdaterad
Publicerad

Tyska BMW har dragit tillbaka en beställning på battericeller värd 2 miljarder euro från Northvolts fabrik i Skellefteå.

Expansionen i Skellefteå ska inte påverkas, skriver Northvolt i ett mejl till SVT.

Tyska BMW, en av batterifabriken Northvolt i Skellefteås största kund har dragit tillbaka en stor beställning, det skriver Dagens industri.

Beställningen ska vara en order på battericeller till ett värde av 2 miljarder euro (ungefär 22 miljarder svenska kronor), det skriver Dagens industri.

Enligt en rapport från Manager Magazin, ska annulleringen av batterierna bero på att Northvolt är efter i tidsplanen i upptrappningen av produktionen, vilket bekräftades av en presstalesperson på BMW till SVT Nyheter Västerbotten.

Northvolt kunde inte leverera batterierna till elfordonsgenerationen som BMW producerar i nuläget. Enligt tyska tidningen Handelsblatt ska ett koreanskt företag nu leverera batterierna.

Behöver inte vara slutet på samarbetet

Den stora avbokningen behöver dock inte betyda slutet på samarbetet mellan BMW och Northvolt. BMW är en av företagets delägare.

– Northvolt och BMW har tillsammans beslutat att fokusera Northvolts aktiviteter på ambitionen att utveckla nästa generations battericeller för BMW. BMW har uttryckt ett starkt fortsatt intresse i att etablera en högpresterande, cirkulär och hållbar battericellsproducent i Europa, skriver Northvolt i ett mejl till SVT.

Utbyggnaden i Skellefteå fortsätter

I en skriftlig kommentar till SVT bekräftar Northvolt att expansionen i Skellefteå fortsätter som planerat.

Redan tidigare i veckan blev det klart att Northvolt överger en tänkt batterifabrik i Kvarnsveden norr om Borlänge.

– Northvolts vd ringde mig i måndags och sa att batterifabriken ska avyttrats i sin helhet, sa Erik Nises (S), kommunalråd i Borlänge, till SVT.

Finansiering av Northvolt

I januari blev det klart med finansieringen av den fortsatta utbyggnaden av Northvolt ett i Skellefteå.

Den ska ge fabriken av kapacitet på 45gwh, vilket anger lagringskapaciteten i de batterier som produceras under ett år.

Northvolt uppger själva på sin hemsida att de har mottagit order motsvarande 55 miljarder dollar från en rad olika företag inom fordonsindustrin. Under 2023 tillkom inga nya ordrar, enligt en artikel i Svenska Dagbladet i januari i år.

Ordrarna är långsiktiga och i SVD betecknade Northvolts IR-chef Andreas Pettersson dem som säkra. Samtidigt säger han att det inte skrivits orderkontrakt. Andreas Pettersson säger också att ordersumman kan komma att vara annorlunda i slutet av detta år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.