Umeåbon Behnam Golpaygani Fard kom till Sverige från Iran som 9-åring. Han har studerat sociologi och arbetat i drygt tio år inom bank, finans och försäkringbranschen. Hans nuvarande arbete upphör i sommar och han har därför sökt drygt 30 jobb under en månad, varav flera inom kundservice – som han har erfarenhet av – men bara fått ett enda svar.
Ringde upp inom några timmar
Som ett experiment lade han upp en exakt kopia på sin första jobbprofil men med ett fingerat svenskt namn och en bild på flickvännens pappa som har nordiskt utseende. Efter bara några timmar ringde en tjänstekvinna från bemanningsföretaget Manpower upp för att diskutera två av de jobb han sökt tidigare, på samma företag.
– Hennes förklaring var att dom pratar med många personer med utländsk bakgrund och att det finns språkliga svårigheter och därför väljer de många gånger bort när det gäller telefonkundtjänster. Alltså den typ av tjänst jag sökte. Så jag påpekade att jag talar tre språk flytande och att jag inte förstod var i mitt CV det framkom att jag inte kan svenska eller inte klarar språket, berättar Behnam Golpaygani Fard.
Svårt att kommentera
Eva Ageskär som är regionchef på Manpower säger att bolaget rekryterar 20 000 personer varje år och att en fjärdedel har utländsk härkomst, men att hon inte kan kommentera Behnams enskilda fall.
– Det har dels med förtroende att göra, att när människor söker sig till oss ska man veta att de personliga uppgifterna stannar hos oss, säger Eva Ageskär.
I det här fallet är det okej för Behnam om du kommenterar hans fall.
– Ja men det kan inte jag kommentera för det är ingenting som jag har fått till mig, utan det måste vi ta vidare om det skulle bli någon vidare åtgärd på det här, fortsätter Eva Ageskär.
Efter telefonsamtalet med bemanningsföretaget har Behnam skickat in en anmälan till diskrimineringsombudsmannen, DO.