Umeå har stora problem med dålig luftkvalitet i centrum, och politikerna har försökt med flera olika åtgärder för att få färre att använda bil. Ändå har biltätheten i staden istället ökat.
– Man kan väl säga så här att vi hade väl kanske en större förhoppning på våra åtgärder än vad som blev utfallet, säger Andreas Sjögren (S), ordförande i Miljö- och hälsoskyddsnämnden.
Fler skaffar två bilar
Allt fler i Umeå cyklar och bussåkandet har nått rekordsiffror. Men den senaste statistiken visar att antalet bilar ändå har gått upp stadigt de senaste åren. Fler hushåll skaffar bil, och de som redan har en skaffar en till.
För sex år sedan fanns det 413 bilar per 1000 invånare i Umeå, och i fjol hade den siffran gått upp till 435 stycken. Antalet bilar har de senaste sex åren ökat med ungefär 2650 stycken i kommunen, och då är befolkningsökningen borträknad.
Stora utmaningar
– Det finns många faktorer som gör att man väljer att köpa en bil. Den ena kan vara ekonomiska faktorer, och den andra kan vara bekvämlighetsskäl. Vi försöker med alla medel vi kan att ändra på det beteendet, men vi har tydligen stora utmaningar framför oss, säger Andreas Sjögren.
Den genomsnittliga körsträckan per år för en bil i Umeå kommun var 1220 mil år 2010, medan den var 1154 mil förra året. Där har det alltså skett en minskning. Men eftersom antalet bilar har ökat så pass mycket har även det totala bilåkandet ökat.
Är det allvarligt att det är så här?
– Ja, det är allvarligt. Vi har en luftkvalitetsnorm, och vi ska hålla den. Det är klart att bilåkandet spär ju på de problem som vi har, säger Andreas Sjögren.
”Man är bekväm”
Malin Bengtsson i Umeå säger att hon åker ganska mycket bil själv.
– Men att minska bilåkandet är ju bättre för miljön naturligtvis. Man är ganska bekväm som åker bil överallt istället för att ta bussen eller cykla ifall det är möjligt, säger hon.
Några av åtgärderna kommunen har vidtagit är att öka turtätheten på bussarna och prioritera underhåll av cykelbanorna vintertid, för att få fler att cykla året runt.
Vad finns det mer som ni kan göra för att få bilåkandet att minska?
– Vi kan ta lärdom av andra kommuner, vi kan ta in ytterligare upplysningar gällande kostnader, konsumentrådgivning. Det är en väldig kostnad att ha en bil. Man kan också se över turtätheten ytterligare, säger Andreas Sjögren.
Minskar på andra orter
I en annan stor stad som till exempel Göteborg har biltätheten istället minskat sedan 2010.
– Vi tar till oss av deras kunskaper och vi försöker samarbeta. Jag ska ner dit nästa vecka. Vi får se vad de gör som vi skulle kunna lära oss av och göra lika bra, eller göra mer av, säger Andreas Sjögren.