Bjurholms kommun lever inte upp till kommunallagens krav på ekonomisk balans 2018, det kan konstateras efter att en revisionsbyrå tittat på årets negativa resultat och samlade underskott. Årsresultatet visar att Bjurholms kommun gått närmare 15 miljoner kronor back under 2018, och kommunchefen berättar att det är bland annat äldreomsorgen och skolan som kostat mer än väntat.
Nyligen tvingades kommunen utnyttja en checkkredit för att kunna betala ut januari månads löner.
”Det är så klart ett oroande tecken att kommunen, om än över en kort period, behöver låna pengar till den löpande driften”, skriver de som granskat årsredovisningen.
Men det är inget som besvärar kommunchef Jimmy Johansson.
– Vi hade ett stort överskott under år 2016 som vi kunde leva på ett tag, när vi la planen för 2018 hade vi inte tankarna på att vi skulle gå 15 miljoner back. I och med att vi inte planerat för ett så högt kassaflöde så har vi inte haft möjlighet att finansiera med egna medel.
Är du orolig för att man behövde låna pengar till anställdas löner?
– Nej, jag tycker inte att det är något konstigt, det har med vårt kassaflöde att göra.
Pengar till bostadshus och brandbil
Nu föreslår kommunstyrelsen att kommunfullmäktige ska besluta om att uppta nyupplåning upp till 30 miljoner kronor för att finansiera kommunens investeringar, vilket innebär att kommunens låneskuld kan uppgå till 107 miljoner kronor under det här året.
Johansson berättar att en del av investeringarna är ett nytt bostadshus som ska byggas och pengar till en kommande brandstation och ny brandbil.
Vad behövs för att vända skutan?
– Vi jobbar intensivt för att hitta olika lösningar. Det ena är att titta på lång sikt, hur man ska klara den framtida utvecklingen och bli effektivare i verksamheterna, avslutar Johansson.
PwC har på uppdrag av kommunens förtroendevalda revisorer granskat kommunens årsredovisning för 2018 och uppdraget är en obligatorisk del av revisionsplanen 2018. På kommunfullmäktige måndag 15:e april ska årsredovisningen gås igenom.