– Våra medlemmar vill att det ska bli ordning på detta, säger Mikael Näslund, regionsansvarig på riksföreninget enskilda vägar (REV).
Antalet bilar som överges har blivit fler och för markägare ställer detta till problem. Innan kommunen hjälper till krävs nämligen att man själv försöker kontakta bilens ägare – och tills vidare får markägaren inte flytta på fordonet hur som helst.
Växande problem
Mikael Näslund, regionansvarig i riksföreningen enskilda vägar (REV), har själv varit med om en sådan händelse. I hans fall kunde kommunen hjälpa till eftersom bilen utgjorde en miljöfara. Problemet med dumpade bilar växer och medlemmarna i REV är leds.
– De vill inte att det ska vara markägarens ansvar när någon annan överger bilar på ens mark, säger han och fortsätter:
– Hittar man övergiven bil på privat mark får du ju ett helvete.
Stängt vägnät
Nu väljer allt fler att stänga av sina vägar för allmänheten. Vägbommarna blir fler vilket innebär att Sveriges vägnät blir allt mer stängt.
– Klart markägarna tröttnar och då går detta ut över hederliga människor. Det är tragiskt, men så ser utvecklingen ut, säger Mikael Näslund, regionansvarig på riksföreningen enskilda vägar (REV).
Vill se skrotningspremie
Mikael Näslund tror att avskaffandet av skrotningspremien har lett till ökningen av dumpade bilar. Själv föreslår han att den ska återinföras, men Trafikverkets presskontakt, Lennart Helsing, som tidigare jobbat med flytt av bilar, är skeptisk.
– Många av de här bilarna skulle ändå inte fått någon skrotningspremie, säger han.
Riksorganisationen Enskilda Vägar
Riksorganisationen Enskilda Vägar har precis passerat 12 000 medlemmar.
Mikael Näslund säger att det motsvarar en miljon fastighetsägare.