Trafikverkets nya regler gör att vissa entreprenörerna inte kan sköta de enskilda vägarna samtidigt som de plogar de allmänna vägarna. Detta innebär att det kan bli mer än dubbelt så dyrt för de enskilda vägföreningarna.
– Vi kommer bara ha råd med att ploga en gång i veckan. Det finns gamla och sjuka som har hemhjälp men som inte kommer att få den hjälp de behöver då hemtjänsten inte kommer fram, säger Hasse Hansson från Matsdal.
Startat namninsamling
Så här ser det ut på flera platser över hela norra Sverige och byborna i Vojmådalen är beredda att ta strid för en återgång till det gamla systemet.Gunnevi Näslund från byn Grönfjäll har startat en namninsamling och fått in över 560 namnunderskrifter via internet i protest mot att Trafikverket infört de hårdare reglerna.
– Vi vill ha en återgång till den gamla plogsvängen då entreprenörerna kunde ploga de allmänna och särskilda vägarna samtidigt för det finns inget hinder för det. Nu blir det istället miljöovänligt och fruktansvärt dyrt då plogbilarna måste köra samma sväng flera gånger utan anledning, säger Gunnevi Näslund som själv varit plogbilschaufför.
”Bara att beklaga”
Det är NCC Road Services som har haft huvudentreprenaden i flera av de aktuella områdena.
– Ja, det här är bara att beklaga men vi klarar inte att köra som förut då Trafikverket skärpt kontrollen av det arbete som vi utför. Det här drabbar de enskilda vägföreningarna och det är bara att beklaga att de hamnar i kläm, säger Pelle Kriström som är produktionschef vid NCC Road Services.
Men Trafikverket menar att de hårdare kontrollerna bara är ett sätt att säkerställa att skattebetalarna får det som de betalar för.
– Men jag förstår att det blir dyrare för de enskilda vägföreningarna men det kan vara så att de tidigare fått sin plogning för billigt, säger Håkan Äijä som är underhållschef vid Trafikverket i Luleå.