– Sveriges regering och Stefan Löfven har lovat att Norrbotniabanan ska byggas. 2018 kommer regeringens infrastrukturplan och där finns byggpengar för sträckan Umeå – Skellefteå, säger Lorents Burman (S).
Idag har bara sträckan Umeå C – Dåva fjärrvärmeverk norr om Umeå klart med finansieringen. Det handlar om 1,5 mil ny järnväg som skall börja byggas sommaren 2018 enligt Trafikverkets projektledare Lars Bergdal.
Inte klart med pengar hela vägen
Resten av Norrbotniabanan upp till Luleå saknar finansiering. Totalt handlar det om en kostnad på 30 miljarder kronor.
Just nu projekteras sträckan Umeå – Skellefteå och det är alltså till den som Lorents Burman säger sig ha fått löfte om byggpengar av regeringen.
– Det kanske kommer sex miljarder kronor i första svängen. Sedan får man bygga på med mer pengar åren efter, säger Burman.
Det blir inte bara ett industrispår till Dåva norr om Umeå?
– Nej det har aldrig varit aktuellt heller, säger han.
Nyval 2018 kan påverka
2018 är det val och kanske en ny regering tar över. Så finns det också en höghastighetsbana till Göteborg och Malmö för 300 miljarder kronor som behöver pengar.
Om det nu blir bygge av en Norrbotniabana, när kan man då stiga på tåget i Skellefteå?
– 2030. Det tror jag absolut på, säger Lorents Burman.