Umeå Simsällskap har tränat i det nya badhuset Navet i ett år nu och är stort nöjda med lokalen och bassängen. Men ventilationen i simhallen är under all kritik.
– Problemet är att luftkvalitén är väldigt dåligt. Våra simmare upplever det som att det inte finns något syre i luften och det är väldigt varmt. Många simmare får astmasymptom och känner sig illamående, säger Camilla Johansson-Sponseller sportchef för USS.
Får gå ut ur hallen mellan loppen
I februari hölls den första simtävlingen i Navet. Under den första tävlingsdagen så var det 33 grader i simhallen och stillastående luft.
– På tävlingar så blir det jättedåligt här inne och man kan inte vara här inne mellan sina lopp. Så vi får gå ut och just innan loppen börjar så får vi gå in igen för det går inte att vara här inne. Sen så blir man väldigt slut efter sitt lopp, säger simmerskan Tilde Sandin.
LÄS ÄVEN: För få besökare på Umeås nya badhus
Det var många av de besökande lagen som reagerade på värmen.
– Det var många som sa att de inte vill tillbaka till Umeå för att tävla på grund av att det var så dåligt. Det är jättetrist för vi är så stolta över den här nya simhallen, säger Johansson-Sponseller.
Linnea Öhlund har flyttat från Dorotea till Umeå för att elitsatsa på favoritsporten.
– Vi hade dålig luft hemma i Dorotea, så jag tänkte att det skulle bli bättre när jag kom till Umeå. Men här är luften nästan sämre, trots att vi har så fin anläggning. Man blir mycket tröttare efter träningarna. Jag håller just nu på att utredas för astma och det är inga problem jag haft innan jag flyttade hit, säger simmerskan Linnea Öhlund.
Kommunen: ”Ser såklart allvarligt på det här”
Umeå kommun är medvetna om ventilationsproblemet och tar det på fullaste allvar, men säger att det krävs tid för att få ett nytt badhus bra.
– Man brukar säga att det tar två år att fixa till en simhall så den fungerar perfekt. Ventilationen tar ungefär ett år att få bra, man måste uppleva alla olika årstider för att kunde justerar ventilationen. Men vi ser såklart allvarligt på det här och vi jobbar hårt med att lösa det här problemet, säger Lars-Olof Uhlin, enhetschef på Navet.