Många lärare i Västerbottens län har larmat om en ökning i användandet av e-cigaretter bland unga elever. Anledningen kan vara en marknadsföringsstrategi från nikotinföretagens sida som använder sig av sociala medier för att nå en ung publik.
– Det kommer rapporter om att det används av barn i årskurs fyra på vissa håll. Man söker nya målgrupper och vi märker också att det blir vanligare hos tjejer. Det är ett enormt problem på vissa skolor och lärare hör av sig till oss, säger Jeanette Carlsson.
”Riktar sig till unga tjejer”
Nikotinföretag riktar sig till unga tjejer i marknadsföringen av den nya generationens e-cigaretter, som kan smaka vattenmelon och hallon.
– Nils, 79, kanske inte gillar sockervaddssmak på sin tobak, utifrån utbudet så riktar man sig helt klart till barn och unga, säger Carlsson.
Det är osäkert hur e-cigaretterna skiljer sig från de vanliga cigaretterna när det gäller nikotinhalt eller beroendeframkallning.
– En engångsvejp på mellannivå innehåller samma nikotinhalt som två paket cigaretter. Men som vanligt hänger forskningen inte helt med i den takt tobaken ändras. På längre sikt vet vi faktiskt inte konsekvenserna av detta.
Önskar att smaker förbjuds
I Sverige har man nyligen infört en 18-årsgräns för försäljning av e-cigg, men köper man utomlands är lagstiftningen annorlunda. Jeanette Carlsson anser att Sverige kan göra mer än att införa 18-årsgräns.
– Man har förbjudit smakerna i många länder, men det ville man inte göra i Sverige. Tar man bort det tror vi att det inte skulle bli lika intressant för barn och ungdomar.
SVT Nyheter Västerbotten har sökt en av de största svenska aktörerna som säljer vejps, utan framgång.