Sänkningen av hastigheten är ett nationell uppdrag som har getts av regeringen och planeras på flera vägar i Sverige, för att öka säkerheten.
Längs E4 i Västerbotten är det totalt sex sträckor mellan Sikeå-Yttervik samt sträckan Djäkneboda-Bygdeå, där man planerar att bygga mitträcken. Fram tills detta är klart ska hastigheten sänkas från 90 till 80.
– Vi ser ett tydligt samband mellan hastigheten och mötesolyckor och genom att sänka till 80 på vägar som inte har mitträcke så vill vi minska antalet olyckor med svår efterföljd. När mitträcken finns på plats kommer hastigheten höjas igen, säger Angelica Qarlsin, på Trafikverket.
Fler viltstängsel
Många anslutningsvägar längs E4 ska också stängas och ersättas med mer trafiksäkra korsningar eller knytas ihop med enskilda vägar. Även viltstängsel kommer att sättas upp på vissa sträckor och lösningar för gångtrafikanter och cyklister planeras. Ombyggnaden kommer att ske i sju olika etapper.
”Hoppas det inte överklagas”
Planeringsarbetet kommer att påbörjas under våren men innan sänkningen av hastigheterna blir verklighet ska bland annat kommunerna få säga sitt.
– Hoppas det inte överklagas så vi tillsammans kan rädda liv tidigare. Men det är en demokratisk process i det här och kommuner,myndigheter och organisationer ska få säga sitt. Det är många steg innan skyltarna om möjligt kommer på plats, säger Angelica Qarlsin.
Här är sträckorna som berörs:
Yttervik-Ljusvattnet. 5,8 kilometer.
Ljusvattnet-Broänge. 21,5 kilometer.
Broänge-Grimsmark. 8,8 kilometer.
Grimsmark-Gumboda. 14,2 kilometer.
Gumboda-Sikeå. 9,4 kilometer.
Sträckor som planeras bli mötesfria 2+1 vägar:
E4, Djäkneboda–Bygdeå, byggstart våren 2019.
E4, Sikeå–Gumboda, byggstart tidigast 2020.
E4, Gumboda–Grimsmark, byggstart oklar.
E4, Grimsmark–Broänge, projektet är vilande.
E4, Broänge–Daglösten, fastställelseprövning 2019.
E4, Daglösten–Ljusvattnet, fastställelseprövning 2019.
E4, Ljusvattnet–Yttervik, Projektet är vilande tills dess Norrbotniabanans sträckning är utredd.