Edward Riedl pratar framförallt om en försenad nationella plan som ska borga för att regeringens löfte om Norrbottniabanan verkligen har ekonomisk täckning. Den planen har ännu inte presenterats i sin helhet och Riedl tror att den inte blir klar innan höstens riksdagsval.
– Det jag är lite rädd för är att man försöker lura väljarna i Norrland en gång till. Man skulle ju börja bygga direkt efter valet men det har man inte gjort.
Han tror det är mer realistiskt att Norrbottniabanan kommer finansieras först till år 2024. Han menar också att sju miljarder inte är tillräckligt för att finansiera sträckan Dåva-Skellefteå.
Ministern hälsar: Pengarna finns i den nationella planen
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) menar däremot att pengarna visst finns med i den nationella planen som regeringen kommer att presentera strax.
– Den nationella planen kommer redovisas inom kort, vi kommer att redovisa finansieringslösningar. Men i dag ger vi beskedet att vi avsätter mer än sju miljarder. Det är mer än Moderaterna någonsin gjort, säger Eneroth (S).
Att hela sträckan mellan Dåva och Skellefteå ännu inte är finansierad menar Eneroth är normalt när det gäller den här typen av stora infrastrukturprojekt.