Det var under tisdagen som en man avled efter att hans bil kolliderat med en lastbil längs länsväg 870 söder om Norrlångträsk i Skellefteå.
Enligt flera boende i närområdet var vägen extremt hal och vägunderhållet bristfällig – specifikt sandningen.
– Vägunderhållet är under all kritik. Jag tycker att det har blivit sämre för varje år, säger en person.
”Dörädd” för lastbilarna
Längs vägen färdas nämligen ofta tung lastbilstrafik som transporterar malm från en gruva i närområdet. Vägen sköts av Trafikverket som anlitat en entreprenör för vägunderhållet.
Flera av personerna som SVT Nyheter Västerbotten pratat med menar att entreprenören sandade vägen ordentligt efter att olyckan hade inträffat. Men Trafikverket hävdar att vägen sandades tre gånger under dagen – varav en innan olyckan inträffade.
– Vi följer deras åtgärder via GPS-system och kan se när de har varit på platser och utfört åtgärder. Och det har fungerat vid det här tillfället, säger Henrik Sundquist, enhetschef för vägunderhåll på Trafikverket.
Även om Trafikverket har det yttersta ansvaret för vägunderhållet menar Henrik Sundquist att bilisterna och andra trafikanter har ett eget ansvar att ta hänsyn till besvärliga vägunderlag.
– Som trafikant måste man ta det ansvaret. Sen ska vi som väghållare ta vårat ansvar att utföra de åtgärder som vi är ålagda, säger han.
”Måste skärpa sig”
Men Martin Eriksson menar att han är försiktig i trafiken genom att ut avståndet till lastbilarna och att sakta in ordentligt vid möten. Han menar att Trafikverket duckar för sitt ansvar.
– De måste skärpa sig, de som har vägunderhållet. För gör vi ett fel måste vi skärpa oss, säger Martin Eriksson.