Det var på färjans returresa mellan Holmön och Norrfjärden utanför Umeå i november 2019 som ett larm från maskinrummet gick igång och huvudmaskinen stannade. Eftersom besättningen hörde ett missljud i samband med att motorn stannade provade de inte att starta om den.
Under en stund låg färjan och drev och fyra passagerare fick evakueras med hjälp av helikopter.
Inga fel på motorn
Trafikverkets färjerederi har utrett händelsen. Inga fel hittades på motorn, men orsaken till motorstoppet kan ha orsakats av kontrollspaken för start och stopp av huvudmaskinen. Den satt nämligen löst och kan ha vandrat över till stoppläget i det hårda vädret.
Utredningen slår fast att det saknats kompletta driftsrutiner för uppstart av färjan och besättningen hade troligen inte hade tillräckliga kunskaper kring maskinens kylning och ventilation. Larmet från maskinrummet kan ha utlösts av vattenånga.
Färjerederiet behöver nu bland annat se över instruktioner för besättningen och tydligt märka upp reglage och ventiler för att förhindra liknande händelser.