Till väster syns en stadsbuss i Umeå på hal underlag, till höger syns Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef på Umeå kommun.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef på Umeå kommun, förklarar varför dubbdäck inte är ett alternativ för lokalbussarna i Umeå. Foto: SVT

Trots halkproblemen: Nej till dubbdäck på bussarna i Umeå

Uppdaterad
Publicerad

I Skellefteå kör lokalbussarna med dubbdäck – men det gör inte bussarna i Umeå. Där har busstrafiken ställts in tre gånger på tre veckor.

– Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef på Umeå kommun, som ändå inte tycker att dubbdäck är ett alternativ.

När bussföretaget som upprätthåller lokaltrafiken i Umeå anser att det blir för farligt att köra turerna ställs trafiken in. Något som har hänt enstaka gånger per år under de senaste åren.

Men sedan annandag jul har trafiken ställts in tre gånger.

Kan komma att köra alternativa linjer

Umeå kommun ska nu se över om det krävs nya åtgärder för framtiden, men på kort sikt kommer man inte kunna göra stora förändringar.

– Det är inte lika renodlat vinterföre nu som det var förut, vilket också märks av i halkbekämpningen, säger kollektivtrafikchefen Fredrik Forsell.

Ett alternativ som det nu ska ses över är att vissa linjer skulle kunna köra en annan väg om väglaget blir riktigt besvärligt.

Funkar bra i Skellefteå

I Skellefteå har dubbdäck provats med framgång, trots att det kostar mycket mer.

– Vi har gjort bedömningen att vi måste ta den kostnaden för säkerhetens skull och för att hålla igång trafiken, säger Marie Larsson, vd på Skellefteå buss.

I klippet hör du Fredrik Forsell berätta om varför man inte satsar på dubbdäck i Umeå.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.