– Det handlar om en farkost som testas mycket i Kina. Nu vill man in på den europeiska marknaden och testa den i tufft klimat, säger Henrik Littorin, projektledare Elis-programmet på Skellefteå flygplats.
Elflygbilen har plats för två passagerare och kan idag flyga i cirka 40 minuter i 130 kilometers fart. Ännu finns det inga hjul på bilen. Utvecklingen av elflygbilar går dock fort och om några år kan hjul komma att monteras på. Då fälls också bilens propellrar in i skrovet.
Vill bli ett nav för fossilfria flygtransporter
I världen finns idag hundratals företag som utvecklar stora drönare och elflygbilar.
– Vi hoppas genom det här testet kunna utveckla vår roll som ett nav i Sverige för fossilfria flygtransporter med el- och vätgas, säger Robert Lindberg, chef för Skellefteå flygplats och fortsätter:
– Någon gång mellan år 2025 och 2030 kommer de här elflygbilarna flyga mellan Skellefteå flygplats och Northvoltfabriken i daglig trafik. Det skulle ta bara 5 minuter mot dagens 30. Det är jag helt övertygad om.