När Botniabanan byggdes handlade det mycket om fåglarna. Överklaganden, kompensationsåtgärder, bullerdämpning – allt kostade miljontals kronor, vissa säger hundratals miljoner.
Fem år efter banans öppnande har nu fågellivet studerats i en uppföljning som Enetjärn natur AB gjort på trafikverkets uppdrag.
Fortsätter rasta i området
En rapport har lämnats in till Mark- och miljödomstolen, som i sin dom krävde den här uppföljningen.
Slutsatserna är att stora mängder fåglar fortsätter att rasta i de kompesantionsområde som byggdes efter banan. I Västerfjärden har utredarna nästan varje natt räknat antalet fåglar under fem års tid – och antalet fåglar har inte minskat.
Betydligt mindre störningar
Störningarna från järnvägen är små och betydligt mindre än de som förväntades när miljöprövningen gjordes.
Några ytterligare bullerdämpande åtgärder behövs inte.
Per Hansson, ornitolog i Umeå, var en av de som hårdast drev motståndet mot Botniabanan och krävde skydd för fåglarna. Han har valt att avstå från att kommentera idag, med hänvisning till att han vill ha mer tid att sätta sig in i materialet.