När det brittiska resebolaget Thomas Cook, som äger svenska Ving, går i konkurs drabbas över 3 000 svenska resenärer. Bland dem är Lovisa med familj som kritiserar hur kommunikationen har skötts från Vings sida, något P4 Västerbotten var först med att rapportera.
– Vi fick veta på flygbussen halv sex imorse av en resenär bakom mig. När vi kom fram på Arlanda möttes vi av ingeting, ingen personal eller information. Det enda vi såg var att flyget var inställt, säger Lovisa.
Planet skulle gå halv åtta på morgonen. Fyra minuter över sju fick famljen ett sms som sade att flyget var inställt och att de skulle få ersättning för resan.
– Men det är inte bara pengarna för flygresan som ställer till det. Det här har varit en resa vi planerat sedan ett halvår tillbaka, och det är inte så lätt att ta ut en ny semestervecka. Men värst av allt är barnens förväntningar.
”Inte bara resenärerna som drabbas”
Det var första tänkta utlandsresan för barnen, fem och åtta år gamla.
– Den lilla började gråta redan på flygbussen medan den äldre blev tyst. Igår sade han att det var overkligt att få resa utomlands – idag tycker vi alla det är overkligt att vi inte får det.
Nu sitter familjen på Arlanda och funderar över vad nästa steg är. Antingen måste de boka en ny resa eller så ska de invänta nya besked från Ving om morgondagen. Samtidigt riktar Lovisa en tanke till de anställda på företaget som i natt blivit varslade.
– Det är ju inte bara resenärerna som drabbas. För oss är det bara en vecka som är förstörd men för de anställda handlar det ju om deras inkomst. Det är hemskt.