Färganalysen, ett sätt att med hjälp av hud-, hår- och ögonton ta reda på om du är så kallad sommar, vår, höst eller vinter är tillbaka med ännu större kraft från 80-talet. Med hjälp av tygstycken i olika färgskalor tar man reda på vilken färgskala som passar just dig.
Enligt Elisa Gill som går stylistprogrammet på Dragonskolan i Umeå är trenden stor på TikTok. Filmer där personer utför färganalyser har miljontals visningar.
Men Elisa Gill tycker inte att ungdomar ska lägga pengar på att utföra en färganalys.
– Jag tycker man ska ha det man gillar, säger Elisa Gill.
Stylisten Pia Johansson i Umeå är också kritisk.
– En del är så unga som 11 år. Jag ser en viss problematik kring det här, säger hon.
Lär inte ut färganalys längre
På stylistprogrammet i Umeå får eleverna lära sig färgernas grunder, men man lär inte längre ut färganalysen som tar reda på om du är vår, sommar, höst eller vinter. Men de gamla tygstyckena som används just för analysen finns kvar.
Ingela Eliasson Ragnvaldsson, lärare på stylistprogrammet, säger att allt inom mode går i cykler. Så det som var populärt på 80- och 90-talet är just nu tillbaka både i kläder, smink, hår, och givetvis färganalysen.
Finns ett kommersiellt syfte
– Mycket av det här handlar om att vi ska handla mer, vilket trender kan innebära, säger Ingela Eliasson Ragnvaldsson.
Däremot tror hon färganalysen kan bidra till att man får ett tänk när det handlar om vilka färger man passar i, och därmed minskar felköpen.