Mekaniker byter däck på lokalbuss.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Nya däck på bussarna, men inte dubbdäck. Varför? Se vad kollektivtrafikchefen säger: ”Gjorde ett test förra vintern”. Foto: Jan Färingö/SVT

Fler bussar och nya däck – nu ska Umeås bussar klara vinterutmaningarna

Uppdaterad
Publicerad

De senaste vintrarna har busstrafiken i Umeå stått stilla allt oftare. Nya vinterdäck och fler bussar hoppas nu lösa problemen. Förhoppningen är att färre bussar, helst inga alls, ska ställas in.

Före 2020 tvingades lokaltrafiken i Umeå ställa in bussarna en eller två tillfällen per vinter. Sedan dess har det blivit oftare, tre-fyra gånger per vinter.

Oftast är det svår halka som ställer till det för bussar och resenärer. Samtidigt slår Umeås kommunala lokaltrafikbolag Ultra nya rekord i antalet resenärer.

Kollektivtrafik

Nya däck – hoppas på färre inställda bussar

Under perioden april 2023 till april 2024 såldes över tio miljoner resor.

Inför kommande vintersäsong har Ultra satt in åtta nya bussar och alla bussar får också nya dubbfria däck, så kallade friktionsdäck. Förhoppningen är att färre bussar, helst inga alls, ska ställas in.

– Vi tittar förstås också på trafikplaneringen för vi vet ju var vi är mest störningskänsliga. Sedan ökar vi alltid bemanningen när det är dåligt väder, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef på Ultrabussarna i Umeå.

Försenad markvärme ställer till problem

Lasarettsbacken är den sträcka som Umeås lokaltrafik har störst problem med. Planen var att anlägga markvärme i backen innan den kommande vintern, men det får vänta till nästa sommar.

– Om vi fixar markvärmen till vintertidtabellen 2025 och 2026 kommer vi att vara betydligt mindre störningskänsliga. Men blir det besvärligt väglag då ska vi inte köra på grund av säkerheten, menar Fredrik Forsell.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kollektivtrafik

Mer i ämnet