Före 2020 tvingades lokaltrafiken i Umeå ställa in bussarna en eller två tillfällen per vinter. Sedan dess har det blivit oftare, tre-fyra gånger per vinter.
Oftast är det svår halka som ställer till det för bussar och resenärer. Samtidigt slår Umeås kommunala lokaltrafikbolag Ultra nya rekord i antalet resenärer.
Nya däck – hoppas på färre inställda bussar
Under perioden april 2023 till april 2024 såldes över tio miljoner resor.
Inför kommande vintersäsong har Ultra satt in åtta nya bussar och alla bussar får också nya dubbfria däck, så kallade friktionsdäck. Förhoppningen är att färre bussar, helst inga alls, ska ställas in.
– Vi tittar förstås också på trafikplaneringen för vi vet ju var vi är mest störningskänsliga. Sedan ökar vi alltid bemanningen när det är dåligt väder, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef på Ultrabussarna i Umeå.
Försenad markvärme ställer till problem
Lasarettsbacken är den sträcka som Umeås lokaltrafik har störst problem med. Planen var att anlägga markvärme i backen innan den kommande vintern, men det får vänta till nästa sommar.
– Om vi fixar markvärmen till vintertidtabellen 2025 och 2026 kommer vi att vara betydligt mindre störningskänsliga. Men blir det besvärligt väglag då ska vi inte köra på grund av säkerheten, menar Fredrik Forsell.