Foto: MHF

Umeå hamn kan få alkoholbom för trafikanter

Publicerad

Trafikverket föreslår att så kallade alkobommar ska införas i 23 hamnar i landet. Bland de hamnar där bommen kan dyka upp i framtiden är Umeå hamn i Holmsund.

Bakom idén står Motorförarnas helnykerhetsförbund, MHF, som sedan 2010 har arbetat med projektet med alkobommar. Holmsundsbon Lars Olov Sjöström är en av de som varit med och utvecklat idén.

– Alkobommar kan kallas för automatiska nykterhetskontroller i trafik. Det innebär att man har en mätutrustning som är enkel att blåsa i. Man blåser i en tratt utan munkontakt ungefär som att blåsa ut ett ljus, förklarar han.

Tekniken bakom systemet bygger på en infraröd teknik som enligt Sjöström mäter väldigt exakta värden. Det går dessutom snabbt att få ett svar, ungefär en halv sekund för att visa om den som blåst har alkohol i blodet eller inte. Grundtanken är att med bommen kunna kontrollera många förare på kort tid och med hög säkerhet.

Test gav goda resultat

Tillsammans med polis, kustbevakning och tullverket har MHF testat alkobommarna i både Stockholm och Göteborg med goda resultat. En farhåga var att trafiken skulle bromsas upp men så blev det inte.

– Det påverkas inte alls faktiskt. Vi gjorde mätningar före och efter de skarpa försöken och konstaterar att det är andra saker som bromsar upp till exempel när man kör ut från hamnområdet på trafikled, berättar Lars Olov Sjöström.

För att matcha de automatiska kontrollerna skulle 25-30 poliser krävas tror Sjöström. Alkobommen sparar därmed tid åt polisen som istället kan ägna sig åt att kontrollera andra saker.

Holmsund kan få alkobom

När Trafikverket gjort sin utvärdering på uppdrag av regeringen föreslog man att 23 hamnar i Sverige skulle få alkobommar. En av de var Holmsund berättar Lars Olov Sjöström.

– Man kan säga att det gör störst nytta i hamnar med mycket trafik men det skulle göra nytta i hamnar med gods också, säger Lars Olov Sjöström som tror att införandet av bommarna ligger tre år bort.

Förra veckan prisades idén av EU-kommissionen och fick utmärkelsen ”Bästa trafiksäkerhetsinnovation i Europa”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.