Bakom idén står Motorförarnas helnykerhetsförbund, MHF, som sedan 2010 har arbetat med projektet med alkobommar. Holmsundsbon Lars Olov Sjöström är en av de som varit med och utvecklat idén.
– Alkobommar kan kallas för automatiska nykterhetskontroller i trafik. Det innebär att man har en mätutrustning som är enkel att blåsa i. Man blåser i en tratt utan munkontakt ungefär som att blåsa ut ett ljus, förklarar han.
Tekniken bakom systemet bygger på en infraröd teknik som enligt Sjöström mäter väldigt exakta värden. Det går dessutom snabbt att få ett svar, ungefär en halv sekund för att visa om den som blåst har alkohol i blodet eller inte. Grundtanken är att med bommen kunna kontrollera många förare på kort tid och med hög säkerhet.
Test gav goda resultat
Tillsammans med polis, kustbevakning och tullverket har MHF testat alkobommarna i både Stockholm och Göteborg med goda resultat. En farhåga var att trafiken skulle bromsas upp men så blev det inte.
– Det påverkas inte alls faktiskt. Vi gjorde mätningar före och efter de skarpa försöken och konstaterar att det är andra saker som bromsar upp till exempel när man kör ut från hamnområdet på trafikled, berättar Lars Olov Sjöström.
För att matcha de automatiska kontrollerna skulle 25-30 poliser krävas tror Sjöström. Alkobommen sparar därmed tid åt polisen som istället kan ägna sig åt att kontrollera andra saker.
Holmsund kan få alkobom
När Trafikverket gjort sin utvärdering på uppdrag av regeringen föreslog man att 23 hamnar i Sverige skulle få alkobommar. En av de var Holmsund berättar Lars Olov Sjöström.
– Man kan säga att det gör störst nytta i hamnar med mycket trafik men det skulle göra nytta i hamnar med gods också, säger Lars Olov Sjöström som tror att införandet av bommarna ligger tre år bort.
Förra veckan prisades idén av EU-kommissionen och fick utmärkelsen ”Bästa trafiksäkerhetsinnovation i Europa”.