I fyra års tid har Vilhelminaföretaget AU kross köpt buntbiljetter mellan sträckan Vilhelmina och Stockholm, eftersom de har arbetare som jobbar i Stockholm. I april kom ett erbjudande från Nextjet om att företag fick en biljett gratis när man köpte tio biljetter.
Företaget nappade på erbjudandet och köpte 100 biljetter. Fakturan på 130 000 kronor betalades bara tio dagar innan Nextjet gick i konkurs.
– Vi hann inte använda en enda biljett. Det var fult gjort av Nextjet tycker jag. De skulle aldrig lagt ut något erbjudande om att köpa biljetter. De måste ha vetat hur läget var ställt. De skulle ha slutat sälja biljetter, säger Helén Eriksson, delägare för AU kross.
”Många som är drabbade”
Företaget har inte mycket hopp om att få tillbaka pengarna för biljetterna.
– Det är bara att gilla läget. Vi har skickat in till konkursförvaltarna och vi får väl se om vi kan få några pengar. Det är många som är drabbade, inte bara företag utan privatpersoner också, säger Helén Eriksson.
SVT Nyheter har sökt Nextjet. Advokatbyrån Lindahl som är konkursförvaltare för Nextjet svarar i ett mail på kritiken att man inte tycker att det är konstigt att Nextjet fortsätter sin verksamhet ända tills dess att man ansöker om konkurs.
– Att avbryta försäljningen skulle i ett sådant läge vara att förlora de möjligheter till intäkter man har från verksamheten. Det är snarare det normala i ett läge som detta. Det är naturligtvis tråkigt att det drabbar kunder när det väl blir konkurs, säger Lars-Henrik, advokat på Lindahl.