Nu ska forskare i Umeå starta ett skivbolag. De gör det för att ta sig in bakom kulisserna på streamingtjänster som Spotify.
Pelle Snickars är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet. Snart kan han också titulera sig skivbolagsboss.
”Datan finns på insidan”
Att starta skivbolaget gör han och tre andra forskare för att kunna etablera sig på streamingtjänsten Spotify. Då kan de komma åt den hemliga information som lagras när du söker och lyssnar på musik via olika streamingtjänster i datorn eller mobilen. Uppgifter som de annars inte kommit åt.
– Datan jag vill komma åt som medieforskare finns på insidan av företag som Spotify, men även Apple, Google och Netflix. De sitter inne på massor av information om deras användare som jag som medieforskare vill komma åt, men hur når jag den? Ett sätt är att bete sig som en aktör, säger Pelle Snickars.
Han hoppas bland annat kunna förfölja musikfilerna, se hur de hamnar hos användarna och vilka regler som styr vilken musik vi erbjuds via olika listor.
Remixer av Mozart
Musiken som skivbolaget ska ge ut består bland annat av remixer av musik där rättigheterna löpt ut, till exempel Mozart.
Att själva bli en aktör för att komma åt hemlig information är ovanligt inom medieforskningen och att Vetenskapsrådet beviljat närmare nio miljoner kronor gjorde till och med forskarna förvånade.
Vad händer om Spotify stoppar er och stänger ner skivbolaget?
– Blir det problem tar vi gärna en dialog med dom. Men forskning ska ju vara fri. Det kanske är så att vi kommer fram till resultat som är väldigt kritiska, det får vi se, säger Pelle Snickars.