Datorer som måste startas om och dataprogram som hänger sig är vardag på många arbetsplatser. Problemen påverkar människor negativt i det dagliga arbetet på flera sätt.
– Dels kan du uppleva bara i det dagliga att saker tar längre tid, att du är mindre effektiv. Du kanske inte klarar av lika många saker. Men du kan också påverkas väldigt allvarligt genom att bli stressad, du kan känna dig otillräcklig och du kanske inte ser vilken arbetsbörda du har i ditt digitala system, säger Jan Gulliksen.
”Ifrågasätt datasystem”
Att ha en bra arbetsmiljö talas det ofta om, men att fokus också ska ligga på den digitala arbetsmiljön talas det mindre om. Jan Gulliksen menar att det inte är säkert att alla definierar datorer, mobiler och digitala system som orsak till arbetsmiljöproblem.
– Eftersom man inte tänker på det förstår man inte att den arbetsmiljölag vi har också gäller de IT-system vi har. Vi skulle faktiskt kunna ge oss på de system vi har och ifrågasätta om de lever upp till de krav som arbetsmiljölagen ställer på den arbetsmiljö vi kan förväntas ha, säger Gulliksen.