Fredrik Sjödin, lektor vid institutionen för psykologi på Umeå Universitet. Foto: SVT

Forskaren om hörselkåpor i skolan: ”En olycklig utveckling”

Uppdaterad
Publicerad

Fredrik Sjödin som har forskat på hur ljudmiljö påverkar personal inom förskola tycker att det finns andra metoder än hörselkåpor i klassrummen. Han menar att man måste ta till ett större grepp för att få ned ljudnivåerna i skolan.

– Idag jobbar man mer tillsammans i projekt. Katederundervisning blir det mindre av. Det är mer rörlighet och livlighet i klassrummet och lärarna måste få upplägg för att kunna genomföra ett sådant pedagogiskt upplägg. Barnstorlekar, bemanning och lokalerna är viktigt för det, säger Fredrik Sjödin, lektor vid institutionen för psykologi på Umeå Universitet.

Läs mer: Elever tvingas använda hörselkåpor i klassrummet.

Hörselkåpor i skolan

– Är det mycket prat i ett rum uppfattas störande tal lätt av hjärnan och stör, då är det positivt med hörlurar med musik eller hörselkåpor. Men helt ska man ha en situation där det inte ska krävas, säger han.

”Olycklig utveckling”

I ett större grepp tycker Sjödin att det bland annat går att stävja buller i skolmiljöer med mjukare golv, takabsorbenter som dämpar eko, ljuddämpande bord.

– Jag tycker det är en olycklig utveckling vi ser. Jag kan förstå att om man har extra känsliga barn som behöver skärma av sig så är det en väg att gå, men det får inte ske på bekostnad av att man inte gör de andra sakerna först utan är en absolut nödlösning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hörselkåpor i skolan

Mer i ämnet