– Idag jobbar man mer tillsammans i projekt. Katederundervisning blir det mindre av. Det är mer rörlighet och livlighet i klassrummet och lärarna måste få upplägg för att kunna genomföra ett sådant pedagogiskt upplägg. Barnstorlekar, bemanning och lokalerna är viktigt för det, säger Fredrik Sjödin, lektor vid institutionen för psykologi på Umeå Universitet.
– Är det mycket prat i ett rum uppfattas störande tal lätt av hjärnan och stör, då är det positivt med hörlurar med musik eller hörselkåpor. Men helt ska man ha en situation där det inte ska krävas, säger han.
”Olycklig utveckling”
I ett större grepp tycker Sjödin att det bland annat går att stävja buller i skolmiljöer med mjukare golv, takabsorbenter som dämpar eko, ljuddämpande bord.
– Jag tycker det är en olycklig utveckling vi ser. Jag kan förstå att om man har extra känsliga barn som behöver skärma av sig så är det en väg att gå, men det får inte ske på bekostnad av att man inte gör de andra sakerna först utan är en absolut nödlösning.