Här läggs första rälsbiten på Norrbotniabanan

Uppdaterad
Publicerad

Under stor pompa och ståt lades den första rälsdelen som ska bli Norrbotniabanan på plats vid godsbangården i Umeå.

Infrastrukturministern och generaldirektören invigde invigde och kallade det en historisk händelse.

– Det här är en milstolpe som betyder att nu händer det verkligen och med den industrisatsning som pågår i norra Sverige är det här ett kvitto på att vi är beredda att bygga ut den infrastruktur som kommer att behövas , sade Roberto Maiorana som är generaldirektör för Trafikverket.

Räknar med att den står klar 2030

Trafikverket räknar med att Norrbotniabanan fram till Skellefteå ska stå klar 2030 och hela banan ända upp till Luleå beräknas kosta 40 miljarder i dagens penningvärde. En kalkyl som kritikerna menar kommer att spricka. Men att dagens rälsbygge skulle vara ett sätt att visa handlingskraft inför valet höll inte infrastrukturministern med om.

Norrbotniabanan

– Det här är en signal över att bygget blir av och det här inte ska rivas upp. Jag skulle önska att det inte var partipolitik i det här för jag tror att alla fattar hur viktig Norrbotniabanan är för de industrisatsningar som nu gör i norra Sverige, sade infrastrukturministern Tomas Eneroth (S).

Se mer från invigningen i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet