– Det här är en milstolpe som betyder att nu händer det verkligen och med den industrisatsning som pågår i norra Sverige är det här ett kvitto på att vi är beredda att bygga ut den infrastruktur som kommer att behövas , sade Roberto Maiorana som är generaldirektör för Trafikverket.
Räknar med att den står klar 2030
Trafikverket räknar med att Norrbotniabanan fram till Skellefteå ska stå klar 2030 och hela banan ända upp till Luleå beräknas kosta 40 miljarder i dagens penningvärde. En kalkyl som kritikerna menar kommer att spricka. Men att dagens rälsbygge skulle vara ett sätt att visa handlingskraft inför valet höll inte infrastrukturministern med om.
– Det här är en signal över att bygget blir av och det här inte ska rivas upp. Jag skulle önska att det inte var partipolitik i det här för jag tror att alla fattar hur viktig Norrbotniabanan är för de industrisatsningar som nu gör i norra Sverige, sade infrastrukturministern Tomas Eneroth (S).
Se mer från invigningen i klippet ovan.