– Detta är en otroligt tråkig och allvarlig händelse och vi tänker i första hand på anhöriga och övriga drabbade, säger hemtjänstföretagets verksamhetschef.
Den äldre skulle få middag av hemtjänsten en kväll i december. När personal kom dit var personen inte inte där.
Hemtjänsten lämnade då platsen – utan att kontakta anhöriga eller börja leta.
Har polisanmälts
När hemtjänsten kom dit nästa morgon var personen fortfarande borta. Man inledde då en sökinsats och hittade hen utomhus, svårt nedkyld. Personalen larmade 112 som förde den äldre till sjukhus, där hen avled av sina skador.
Händelsen är polisanmäld enligt hemtjänstföretaget. De uppger att de informerat den ansvarige på Umeå kommun om den allvarliga händelsen. Berörda medarbetare i arbetslaget har erbjudits stödinsatser och samtal hos företagshälsovården.
Relevanta rutiner finns sedan länge men genomgår nu en ny granskning, tex ”när kunden inte öppnar dörren ”och introduktion av ny personal”, skriver hemtjänstföretaget i lex Sarah-anmälan.
”Allvarlig händelse”
Händelsen har anmälts till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).
– Följande en allvarlig händelse handlar det både om att ta hand om berörda anhöriga, medarbetare och andra men även att brådskande utreda vad som hänt och verka för att liknande händelser undviks framgent, skriver verksamhetschefen i ett mejl.
– Vi har säkerställt att samtliga anställda känner till den rutinen, vad man gör om man inte får kontakt med aktuell kund, fortsätter chefen.