När Sonny Bergmark kommer till jobbet på morgonen sätter han bilen på laddning. På sju åtta timmar, när han ska hem igen, är batteriet fulladdat.
– Jag är nöjd men visst finns det begränsningar, säger Sonny Bergmark.
Ny station i Skellefteå
En titt på kartan över snabbladdstationer visar att de två nordligaste länen är en öken med få vattenhål. Skellefteå hade förut ingen alls, men nu sätter en sportibilstillverkare sätter upp en på ett hotell i staden.
– Det blir gratis att ladda och den är ett samarbete mellan oss, Skellefteå Kraft och norska Teslaklubben, säger Stadshotelets ägare, Kristoffer Lundström.
Laddas efter tio mil
Teslabilarna har mycket längre räckvidd än alla andra elbilar. Sonny Bergmarks Nissan Leaf måste laddas efter tio mil. Han kommer sig alltså inte till kompisarna i Umeå, tretton mil bort.
– Då får jag ta vår bensinbil. Det är precis på gränsen men strömmen räcker nog inte.
Besked om pengar
Klart är att biofuel region i Västerbotten snart får besked om pengar till om en förstudie kring laddstationer runt om i länet.
– Jag vill se stationer var femte till tionde mil. Det är den räckvidd som är rimlig i dag med de här bilarna, säger Sonny Bergmark.