Gratis kan bli dyrt

Uppdaterad
Publicerad

Just nu ringer ett företag som heter Westerfield runt och erbjuder gratis kalsonger, Omega-3-piller och rakblad. Tackar man ja riskerar man att få en löpande prenumeration som är svår att bli av med.

Allan Andersson från Lövånger blev uppringd av företaget som ville ge honom gratisprodukter. Han tackade ja, och var fast i ett abonnemang. Det som skulle vara gratis blev istället en börda.

Enligt de etiska reglerna för medlemmar i Sveriges callcenterförening (SCCF) får företag aldrig ringa upp en kunds mobiltelefon om det inte redan finns ett kundförhållande mellan konsumenten och företaget. I Allans fall har Westerfield ”köpt” Allans kontaktuppgifter av en annan aktör.

– Jag tolkar det så att det är ok att ringa upp Allan eftersom vi har köpt hans telefonnummer. Vi ringer aldrig upp personer vars nummer vi hittat i telefonkatalogen till exempel, säger Jon Leander Engström, Westerfields sverigerepresentant, till SVT Plus.

I SVT:s konsumentprogram Plus ikväll ska det handla mer om telefonförsäljning och då bemöter företaget kritiken från Allan Andersson. Plus börjar klockan 21 i SVT1 – eller när du vill i SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.