Hur många byskolor det finns i Sverige – och hur många som lagts ner under de senaste åren – finns det idag ingen statistik över hos Skolverket. Det finns ingen officiell definition på vad en byskola faktiskt är. Men i Västerbotten ska nu byskolorna kartläggas.
Det är Tobias Thomson på Region Västerbotten som ska göra kartläggningen. Han är inblandad i flera aktuella utredningar som gäller skolorna i länet – bland annat utredningen som gjorts i Lycksele och översynen som Vilhelmina och Storuman gör av skolorna i Slussfors och Dikanäs.
En het fråga
Utredningar kring byskolor väcker ofta starka känslor, men Tobias Thomson vill att fokus ska ligga på vilken utbildningskvalitet det är på byskolorna, inte vilken symbol skolan har för bygden.
Att kartlägga byskolorna som försvunnit är viktigt, tycker han.
– Det finns ett värde i att visa hur befolkningsmängden har förändrats i tätorterna och ute i byarna. Och koppla det till vilka skolor som lagts ner, säger Tobias Thomson.
I klippet ovan hör du honom berätta om varför kartläggningen behövs.