Sex av nio som svarat på vår enkät tar upp infrastruktur och transporter när vi frågar vilken som är den viktigaste frågan för Norr- och Västerbotten.
Liberalerna
Maria Lundqvist-Brömster: Infrastrukturfrågorna: en bro över Kvarken, Norrbotniabanan upp till Haparanda och förlänga stambanan mot Mo i Rana. Dessa satsningar är av stor betydelse för Umeåregionen och Västerbotten. Alla dessa infrastruktursatsningar skapar närhet till Europa, viktigt för näringslivet.
Sverigedemokraterna
Robert Lund: Vår viktigaste fråga är att minska Sveriges EU-avgift. Med omfattande behov i svensk välfärd är det oacceptabelt att EU-kommissionen vill öka Sveriges avgift med ytterligare 15 miljarder årligen, trots att vi redan idag en de största nettobetalarna. Vi vill istället minska den svenska avgiften och EU:s budget med i vart fall en tredjedel.
Feministiskt initiativ
Saašha Metsärantala: På riksnivå vill vi införa en extra diskrimineringsgrund i diskrimineringslagen, nämligen bostadsort, för att motverka diskriminering av t.ex. personer som bor i glesbefolkade områden. Tack vare den rättvisa regionalpolitik Fi! vill driva i EU kan nedläggningen av skolor i byar undvikas samtidigt som lokala näringar gynnas och infrastrukturen upprustas
Miljöpartiet
Elin Söderberg: Norrbotniabanan och jag skulle även vilja se ett stöd för inlandsbanan och tvärbanan. I det arbetet vill jag särskilt säkerställa att vi i norra Sverige starkare knyts samman med övriga landet och Europa genom en infrastruktur för framtiden. Jag vill forma en framtid att längta till. För att göra detta krävs nya lösningar och ny teknik.
Moderaterna
Micaela Löwenhöök: Jag vill stärka äganderätten och är tydlig med att skogsbruket ska förbli Sveriges ensak och inte regleras i EU. I norra Sverige finns många skogsägare och människor som livnär sig på skogsbruket. För mig är det självklart att försvara den svenska jakten. Frågor om jakt och viltförvaltning ska beslutas i Sverige, inte i Bryssel.
Kristdemokraterna
Anders Sellström: Transport- och infrastrukturfrågor är av speciell betydelse för Norr- och Västerbotten. Projekt under Fonden för ett sammanlänkat Europa har inte bara främjat konkurrenskraften utan stöttar också den ekonomiska, sociala och territoriella sammanhållningen. Vidare arbetar vi för möjligheten till EU-stöd till uppgradering av regionala flygplatser i glest bebyggda områden.
Vänsterpartiet
Bore Sköld: Satsningarna på infrastrukturen i norr är viktig, inte minst en upprustning och utbyggnad av järnvägsnäten, men även att jordbruksstödet gör om så att det fördelas rättvisare. Det behövs bättre tågnät för att industrier, så som skog och malm, billigare och miljövänligare än idag ska kunna frakta sitt gods, dels för att människor idag behöver resa omkring oftare.
Centerpartiet
Tomas Mörtsell: Gröna näringar är viktiga för mycket företagande i de nordliga länen, både skogs- och jordbruk. Vi vill att EU ska stötta gröna näringar och grön omställning, men vill också försvara den nationella rätten att detaljstyra vår skogspolitik och givetvis försvara äganderätten. Vi vill också stärka konkurrenskraften för jordbruken, villkor, våra varor av hög kvalité ska inte bli utkonkurrerade av billigare men sämre mat.
Socialdemokraterna
Erik Bergkvist: Det är förverkligandet av bottniska korridoren, där Norrbotniabanan och ostkustbanan ingår. Detta stärker vår konkurrenskraft samtidigt som människor och gods kan färdas på ett klimatklokare sätt.